19 september 2025
Thumbnail voor Robert Pieter Gardenier: ‘Ik heb vooraf gezegd: geen cruise, geen toekomst’

Robert Pieter Gardenier: ‘Ik heb vooraf gezegd: geen cruise, geen toekomst’

De geur van pesto en vers brood vult de keuken in Hoek van Holland. Aan het aanrecht staan Robert Pieter (39), eigenaar van Captain Cruise, en zijn middelbare schoolliefde Lianne (36), verantwoordelijk voor marketing. Dochters Jill en Tess, hond Elmo en meer dan honderd scheepsmodellen vullen het huis. Een nieuwe editie van Koken met… begint hier.

Hun eerste grote reis? Een cruise over de Middellandse Zee. Robert Pieter legt uit: “Ik heb vooraf duidelijk gezegd dat als Lianne niets in cruisen zag, de relatie eigenlijk geen toekomst zou hebben.” Lianne stapte aan boord en vond een nieuwe wereld. Sindsdien reizen ze samen, vaak met de kinderen. “Ik heb al 30 cruises gemaakt,” vult dochter Jill (8) aan, die het cruisevirus als derde generatie meekrijgt.

Reizen en de zee zaten al vroeg in Robert Pieter’s leven. Zijn ouders namen hem mee op grote reizen, waaronder naar Amerika en Disney World. “Op mijn elfde maakte ik mijn eerste echte cruise en vanaf dat moment was het cruisevirus niet meer te stoppen,” vertelt hij. Toch begon zijn carrière niet op zee, maar met cijfers: hij werkte als accountant bij KPMG. Pas in 2012 vond hij zijn weg naar de reisbranche bij Zeetours, waar hij alle facetten van het vak leerde kennen, van reserveringen tot overnames.

De sprong naar zelfstandig ondernemerschap kwam in 2018, toen Robert Pieter Captain Cruise overnam van de broers Kuijs – een besluit dat hij eerst geheimhield voor Lianne. Hij herinnert zich lachend: “Het gesprek was kort, het voelde bijna als handjeklap. En toen had ik een bedrijf gekocht. Die avond moest ik het thuis opbiechten: ‘Ja, ik ben vandaag op gesprek geweest… en ik heb een bedrijf gekocht.’” Lianne reageerde verbaasd, maar vertrouwde op zijn doorzettingsvermogen: “Als Robert Pieter ergens zijn schouders onder zet, dan lukt het hem.”

Alles viel stil
Die zomer stond in het teken van bouwen. “Er was geen fatsoenlijke website, geen zoekmachine-optimalisatie, niets. Binnen een paar maanden moest alles draaien. Het waren lange dagen, vaak tot middernacht aan de keukentafel.” Het perspectief was goed; 2020 zou het jaar worden dat Captain Cruise écht winstgevend werd. “Tot corona kwam. Het eerste schip lag stil. Alles viel stil. Er werd geïnvesteerd in de website, in processen, in zichtbaarheid. We moesten door, er was geen andere optie.”

'Zonder hen zijn we niets'
Snel schakelen loonde. Een jaar later kwam een onverwachte kans: een samenwerking met een retailpartij. “Binnen drie maanden stond er een compleet nieuwe structuur, met tools, commissies en contracten. Het snelle schakelen wierp vruchten af. We zijn uitgegroeid tot één van de grootste spelers in cruises binnen de Benelux. Goed voor zo’n tachtig procent van de boekingen in ons segment. Het team telt inmiddels 30 mensen in Nederland. Totaal telt C&O Travel 15 medewerkers, waarvan 4 in Duitsland en 11 in Nederland. Het is als familie. Zonder hen zijn we niets, zij zijn onze motor van het bedrijf. We willen dan ook niet te hard groeien, want dan wordt iedereen een nummer. Nu is het overzichtelijk, leuk, en helpen we elkaar altijd.”

Als member van de Reisbizz Society lees je het volledige artikel en kun je bovendien aanwezig zijn bij exclusieve Reisbizz-events. Zo blijf je als eerste op de hoogte van verhalen, inzichten en kansen binnen de reisbranche.

Recente berichten