18 november 2025
Thumbnail voor Schiphol behoort inmiddels, na Londen, tot de duurste grote luchthaven van Europa

Schiphol behoort inmiddels, na Londen, tot de duurste grote luchthaven van Europa

Schiphol stond jarenlang bekend als één van de goedkoopste grote luchthavens van Europa, maar die tijden lijken voorbij. Zoals vanavond te zien was in EenVandaag, zijn de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen de afgelopen vier à vijf jaar flink gestegen. Dit jaar ging het tarief zelfs met 41 procent omhoog. Daarmee behoort Schiphol inmiddels, na Londen, tot de duurste grote luchthavens van Europa.

Deze prijsstijging hangt samen met de aanbesteding van de bagageafhandeling. Waar momenteel nog zes bedrijven actief zijn, worden dat er na de nieuwe aanbesteding nog drie. Een ontwikkeling die volgens experts een positief effect kan hebben op het personeel dat deze diensten uitvoert. Met minder concurrentie zou de druk op lonen en werkvoorwaarden kunnen afnemen, terwijl de werkdruk en roosters beter beheersbaar worden.

“Met zes concurrerende partijen was er veel concurrentie op prijs. Dat was voordelig voor luchtvaartmaatschappijen, maar ging wel ten koste van de lonen en arbeidsomstandigheden van het personeel,” legt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout uit in EenVandaag. “Met drie partijen moet er ruimte ontstaan voor verbetering.”

Een belangrijke vraag blijft echter wie die rekening uiteindelijk betaalt. Schiphol brengt de tarieven in eerste instantie in rekening bij de luchtvaartmaatschappij, die deze kosten doorgaans doorberekent in de ticketprijs. Passagiers merken dit dus direct in hun portemonnee. De stijgingen zijn al doorberekend, en de verwachting is dat de tarieven de komende jaren verder zullen toenemen.

Recente berichten