Na kritiek van de Consumentenbond heeft Schiphol de communicatie rond parfumprijzen op de luchthaven aangepast. Aanleiding was een reeks klachten over misleidende prijsvermeldingen, waarbij geadverteerd werd met forse prijsvoordelen ten opzichte van de 'local price' een referentieprijs waarvan de herkomst niet transparant was.
Zo werd bijvoorbeeld een fles Hugo Man op Schiphol verkocht voor 30 euro, met de claim dat de adviesprijs buiten de luchthaven 70 euro bedroeg. In werkelijkheid bleek een fles met het dubbele volume bij drogisterijen als Kruidvat en Trekpleister eveneens 30 euro te kosten. De Consumentenbond stelde dat hiermee de wettelijke plicht tot duidelijke uitleg over prijsvoordelen werd geschonden.
Schiphol heeft inmiddels actie ondernomen: prijskaartjes in de winkels, in folders en op de website zijn aangepast. Daarnaast zijn de betrokken winkeliers opnieuw gewezen op hun wettelijke verplichtingen rondom prijscommunicatie. "De fouten zijn erkend en de informatievoorziening is aangescherpt", aldus een woordvoerder van Schiphol.
Reizigers die in de afgelopen vijf jaar parfum op Schiphol hebben gekocht en menen misleid te zijn, kunnen zich melden voor compensatie. De Consumentenbond benadrukt dat zij in dat geval recht hebben op een passende vergoeding.
Een tweede punt van kritiek richt zich op de claim dat reizigers op Schiphol met btw-voordeel kunnen winkelen. Volgens de consumentenorganisatie is belastingvrij winkelen voor EU-reizigers al sinds 1999 afgeschaft, en roept deze communicatie vragen op. “Hoe Schiphol dit precies rechtvaardigt, is ons onduidelijk,” aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Feit is dat winkels buiten de luchthaven gewoon 21 procent btw rekenen, maar desondanks vaak goedkoper of net zo duur zijn als de winkels op Schiphol.”