27 april 2024
Thumbnail voor Schiphol maakt eerste proefritten met autonome bussen

Schiphol maakt eerste proefritten met autonome bussen

Schiphol wil naar eigen zeggen in 2050 "de meest duurzame en toonaangevende luchthaven ter wereld" zijn. Onderdeel van die doelstelling is de ingebruikname van zelfrijdende en emissievrije voertuigen op de luchthaven. De luchthaven is een proeftraject gestart, waarbij personeel met twee autonome busjes over het platform wordt vervoerd. Reisbizz reed mee met een testrit.

Voor de test maakt Schiphol gebruik van twee Lift-voertuigen van fabrikant Ohmio. De twee busjes bieden plaats aan acht personen. Hoewel het even wennen is om bij het instappen geen buschauffeur gedag te zeggen, rijdt tijdens de testfase wel nog steeds een zogeheten safety officer mee, die kan ingrijpen als dat - in een uitzonderlijk geval - nodig is. “De Ohmio maakt gebruik van verschillende technieken om de locatie te bepalen”, vertelt Robert Sykora van fabrikant Ohmio tijdens een ritje in de bus.

“Het voertuig kan met GPS bepalen waar het rijdt. Op plaatsen waar geen GPS-signaal beschikbaar is (bijvoorbeeld onder de passagiersterminal), gebruikt het voertuig lidar-techniek. De werking is vergelijkbaar met radar, maar dan met licht.” De bus kan volgens Sykora met behulp van een flinke groep sensoren zo’n dertig meter vooruit ‘kijken’, en kan ook ’s nachts worden ingezet.

Op een scherm kunnen passagiers meekijken met wat het busje 'ziet'. De groene lijn is de weg, de witte rechthoek is de veiligheidszone van de bus. Objecten op de weg worden op het scherm afgebeeld als cirkels (zie afbeelding hieronder).

Shuttledienst
De Ohmio rijdt sinds oktober vier dagen per week met werknemers van Schiphol vanaf het Security Checkpoint (Gate 60) langs verschillende bedrijven in een shuttledienst. Deze route is gekozen als het eerste testgebied, omdat het een door Schiphol beheerde dienst is met een circulaire route en vier haltes. “Hier kunnen we experimenteren met verschillende verkeersniveaus, van drukke piekuren tot rustigere momenten van de dag, wat een ideale omgeving creëert voor testen”, vertelt Jan Zekveld van Schiphol.

“Het belangrijkste doel van het project is het controleren van de technologische gereedheid van autonome voertuigen, om ervoor te zorgen dat ze in de toekomst veilig kunnen integreren in verschillende situaties op airside”, aldus de Head of Innovation van de luchthaven.

“We hebben nu al enorm veel geleerd tijdens de proof of concept, die nog tot eind april duurt. Op dit moment bieden de bussen plaats aan acht personen en is het een alternatief voor een ritje met de reguliere bus. In de toekomst zou het zo kunnen zijn dat we ook een grotere autonome bus inzetten op de airside. Groot voordeel van autonome voertuigen is natuurlijk dat we in de toekomst minder afhankelijk zijn van chauffeurs. In tijden van personeelskrapte is dat de moeite waard om te onderzoeken.”

Gordel
Het personeel van de luchthaven maakt, ook tijdens de tests, gretig gebruik van de Ohmio. Een vrouw die net klaar is met haar werkdag is positief: “Hij rijdt prima”, zegt ze. Een andere passagier is iets terughoudender. “Er zit toch geen chauffeur in”, vertelt hij als hij net zijn gordel heeft vastgemaakt. “Dus je weet niet wat er allemaal kan gebeuren. Maar ik vertrouw erop dat het met al die sensoren wel goed zit. En je hebt natuurlijk altijd je gordel om.”