3 december 2024
Thumbnail voor Schiphol moet reputatieschade repareren, maar hoe?

Schiphol moet reputatieschade repareren, maar hoe?

SCHIPHOL - De chaos met urenlange wachtrijen, vertraagde vluchten en veel annuleringen in de ‘onverwacht drukke’ meivakantie leidde tot gevoelig gezichtsverlies voor Schiphol. De verkeerde inschatting van het management en de onmacht om voldoende mankracht te organiseren stelden touroperators, airlines en passagiers voor een voldongen feit. De vraag is of het slim is om nu al openlijk zomerreizigers af te schrikken.

Personeelstekort? Kan zijn, maar daar moet je als luchthaven toch op kunnen anticiperen. Het was begin maart reeds duidelijk dat de boekingen flink aantrokken. Prognoses voor 2022 zijn postcorona stuk voor stuk optimistisch. Hoe kan het dan dat Schiphol zoveel steken laat vallen? 

“Schandalig en onacceptabel. We eisen forse schadevergoeding”, riepen brancheorganisaties BARIN en ANVR en hun geschokte achterban in koor. Er spreekt een en al woede, onbegrip en afkeuring uit.

Zout
Om nog eens zout in de wonden te strooien, meldde Schiphol-baas Dick Benschop dat er waarschijnlijk ook in het zomerhoogseizoen vluchten geschrapt moeten worden al naar gelang het beschikbare arbeidsaanbod. Die boodschap is niet om vrolijk van te worden. Dan maar geen vliegreisje in juli en augustus van Schiphol, hoor je toeristen denken.

Voor reisbranche en luchtvaart, ook KLM, is vluchtannulering uit voorzorg nu onbespreekbaar. “Moeilijk uitvoerbaar naar geboekte passagiers. Een bittere pil voor reizigers, dat kan alleen in uitzonderlijke gevallen. Schiphol, dat havengelden 37 procent verhoogt, moet de bezetting adequaat regelen”, aldus KLM.

Lees het hele artikel over de problemen op de luchthaven in de mei -editie van Luchtvaartnieuws Magazine.  Abonnees ontvangen het magazine op hun deurmat en/of in hun mailbox. Een los exemplaar is te bestellen in onze webshop. Wie abonnee wordt, mist overigens nooit meer een nummer.



Recente berichten