21 december 2025
Thumbnail voor Toeristen in de toekomst met de ferry tussen Curaçao en Aruba

Toeristen in de toekomst met de ferry tussen Curaçao en Aruba

De geplande ferryverbinding tussen Aruba en Curaçao komt dichterbij. Beide landen hebben ingestemd met een gezamenlijk plan voor een vaste maritieme verbinding, bedoeld om het personen- en vrachtvervoer en de regionale samenwerking te versterken.

De Raden van Ministers van Aruba en Curaçao hebben het plan van aanpak goedgekeurd. Daarmee is ook de financiering voor de eerste fase van het traject veiliggesteld. Nederland draagt via het zogeheten Landspakket bij aan de kosten van het voorbereidende onderzoek.

Haalbaarheidsonderzoek

De eerste fase bestaat uit een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek. Daarbij wordt gekeken naar de technische uitvoerbaarheid, economische haalbaarheid en de ecologische effecten van een ferryverbinding tussen beide eilanden.

Daarnaast wordt een traject voorbereid voor een openbare aanbesteding, met als doel een exploitant te selecteren die een betrouwbare en toekomstbestendige verbinding kan verzorgen. In deze fase vindt ook overleg plaats met betrokken partijen, waaronder havens, de vervoerssector en andere stakeholders. Bij een positieve uitkomst van het onderzoek volgt het aanbestedingstraject.

Eerdere ervaringen

Eerdere ervaringen met ferryverbindingen in het Caribisch gebied laten zien dat dergelijke projecten kwetsbaar zijn wanneer randvoorwaarden onvoldoende zijn geregeld. Bij bestaande diensten, zoals tussen Sint-Maarten, Saba en Sint-Eustatius, deden zich herhaaldelijk technische storingen en tijdelijke stilleggingen voor.

Ook bleek structurele financiering een knelpunt. Lagere subsidies leidden tot hogere ticketprijzen en druk op de betaalbaarheid voor inwoners. Daarnaast speelden praktische problemen rond douane- en immigratieafhandeling, personeelsinzet en dienstregelingen, waardoor geplande vaarten niet altijd konden doorgaan.

Die ervaringen benadrukken dat een ferryverbinding tussen Aruba en Curaçao niet alleen technisch haalbaar moet zijn, maar ook financieel duurzaam en organisatorisch goed afgestemd op maritieme omstandigheden, grensprocedures en de dagelijkse praktijk van reizigers en vrachtvervoer.

Dit artikel is afkomstig van onze mediapartner Aruba.nu

Recente berichten