27 april 2024
Thumbnail voor TUI rolt boekingsplatform Trips uit in Nederland

TUI rolt boekingsplatform Trips uit in Nederland

De TUI Groep gaat het grensoverschrijdende boekingsplatform Trips in 2024 verder uitrollen. Nederland en België zijn daarbij dit jaar als een soort proeftuin al in de lead, zegt TUI Nederland-topman Arjan Kers in gesprek met Reisbizz.



Trips is in feite een meerjarenplan om vraag en aanbod 100 procent onder één mondiale online paraplu te brengen, van pakketreizen en dynamic packaging tot flight- en acco-only, cruises, tours, excursies en experiences.

TUI is bezig dit te koppelen aan een overall customer database, zodat internationale klanten optimaal in het eigen ecosysteem worden gehouden met ‘hyper-personalisatie’. Ook kan TUI makkelijker aan crossborder-sales doen en nieuwe klanten binnenhalen. Ook wordt er volgend jaar een loyaliteitsprogramma aan gehangen. Het betekent tevens een frontale aanval op grootmachten als Booking.com en multinationale aanbieders van losse vliegtickets, zoals Expedia.

Hoever staat Trips nu in Nederland?
Kers: “We brengen in Nederland en België onze huidige legacy-systemen geleidelijk over naar het Trips-platform. Afgelopen jaar zijn we live gegaan met onder andere Flight Only, waarbij we nu ook in elkaars markten onze vluchtcontent goed verkopen. Voor zomer 2024 zijn de ICA-bestemmingen van TUI Nederland al in Trips te boeken. En we gaan door. Ja, dat geldt ook voor het reserveren van alleen hotelbedden, dat in Scandinavië als eerste operationeel is gegaan in 2023. Het nieuwe systeem wordt stap voor stap uitgerold in alle TUI-landen. Daar is een roadmap voor.”

Wat zijn de voordelen van Trips?
Kers: “Allereerst een enorme efficiencyslag, maar ook het uitbreiden van de TUI-markten. We zijn natuurlijk marktleider voor pakketvakanties, maar we willen ons ook steeds meer gaan richten op individuele wensen en behoeften van klanten. De meer dan 20 miljard euro omzet en 19 miljoen passagiers, die de TUI Groep dit boekjaar heeft gerealiseerd, kunnen op die manier fors expanderen met een verhoging van het operationele bedrijfsresultaat. Meer winst dus. We weten alsmaar beter wat onze klanten wanneer willen en kunnen hen veel beter op maat bedienen. Eenvoudig omdat we hun data in eigen huis hebben.”

Wat is de rol van de reisagent hierin?
Kers: “We hebben diverse werkgroepen, waarin ook de reisagent participeert. Uiteraard bespreken we alle ontwikkelingen met Trips en geven we continu updates. De derderetail, nog goed voor zo’n 20 procent van onze omzet, blijven we koesteren. Niet omdat we de distributie niet volledig in eigen hand zouden kunnen houden via een closed shop, maar vooral omdat de klant een keuze moet houden waar men wil boeken. Daarnaast vind ik dat externe partnerreisbureaus, die hun zaakjes voor elkaar hebben en in hun regio een historische meerwaarde opbouwen, voor ons ook toegevoegde waarde houden. Mits ze TUI actief verkopen. De B2C- en B2B-markten worden in Trips geïntegreerd.”

Zo’n veelomvattende booking engine moet toch ook voor technische uitdagingen zorgen?
Kers: “Zeker, maar we gaan echt niet over één nacht ijs. Er zijn bij de TUI Groep honderden ict’ers, programmeurs, productmanagers en andere experts 24/7 druk mee bezig. Het is niet voor niks een zeer geavanceerd project. De resultaten zijn positief. Daar gaat iedereen ten volle van profiteren. Vergaande digitalisering is dé trend. Het gaat in de reisindustrie steeds vaker om stroomlijning van processen, zodat de yield kan toenemen en de klant een totale beleving op maat krijgt voorgeschoteld. Daar passen straks bijvoorbeeld ook persoonlijke digitale brochures in en meer ancillary services, ofwel bijboeken van extra’s en on demand upgrading. Ook de TUI-app zal belangrijker worden.”

TUI-baas Ebel noemt de Nederlandse 2023-prestaties robuust. Mooi compliment?
Kers: “Absoluut! We hebben afgelopen boekjaar een uitstekende financiële bijdrage geleverd aan TUI West, waartoe behalve Nederland ook België en Frankrijk behoren. Daar ben ik heel blij mee, vanzelfsprekend dankzij de inzet van al onze medewerkers.” TUI West realiseerde een omzet van 3,1 miljard euro (plus 16 procent), het bedrijfsresultaat (EBITDA) verdubbelde tot ruim 220 miljoen. Voor komend jaar wordt een doorgaande groei verwacht, omdat de boekingen voor deze winter en zomer 2024 flink voorlopen.