20 mei 2025
Thumbnail voor TUI Tours biedt meer ruimte voor passie van ZRA’s: ‘Klanten beter bedienen, zonder dat ik zelf meer risico loop’

TUI Tours biedt meer ruimte voor passie van ZRA’s: ‘Klanten beter bedienen, zonder dat ik zelf meer risico loop’

Sinds half april 2025 is het maatwerkplatform TUI Tours beschikbaar voor de zelfstandige reisadviseurs (ZRA’s) van TUI at Home. De tool werd in oktober vorig jaar al gelanceerd in de TUI-winkels in Nederland en was daarvoor al beschikbaar voor TUI België.

Op dit moment biedt TUI Tours in Nederland 59 bestemmingen aan voor op maat gemaakte individuele reizen, en zijn de eerste reizen met de nieuwe tool al geboekt. Het platform stelt reisagenten in staat om snel rondreizen op maat samen te stellen, met actuele prijzen en beschikbaarheid. Hierdoor kunnen binnen enkele minuten gepersonaliseerde reisvoorstellen worden gemaakt, die ook flexibel aanpasbaar zijn en volledig zijn afgestemd op de wensen van de klant. “Deze tool neemt bij de ZRA’s veel tijd en risico weg. En het geeft weer ruimte voor de passie van vele ZRA’s om mooie reizen samen te stellen,” legt Anke van Doveren, Manager Franchise TUI at Home, uit.

Roland Kuipers is al acht jaar als ZRA aangesloten bij TUI at Home en maakt sinds enkele weken gebruik van de nieuwe tool. “Het voordeel voor een ZRA is dat je onder TUI boekt. Je bent geen organisator maar een bemiddelaar (als je het volledige pakket in deze tool samenstelt). En dat is voor mij in ieder geval een fantastisch gevoel. Het is altijd mijn passie geweest om reizen samen te stellen, maar na corona is dat weggevallen. Dat risico nam ik toen ook niet meer. Dus dit geeft weer visie; nu heb ik opnieuw de mogelijkheid om reizen samen te stellen en mijn specialiteit in te zetten. Ik kan nu meer klanten bedienen, zonder dat ik zelf meer risico loop.”

Voor TUI Tours wordt niet alleen gebruikgemaakt van het eigen aanbod van TUI, maar ook van meerdere externe partners, zoals bedbanken, luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurbedrijven en verschillende ferry’s voor overtochten. Er is ook een koppeling met TUI Musement voor het boeken van uitstapjes en excursies.

Zoveel mensen, zoveel wensen
“Er zijn 165 templates die door de productmanager zijn samengesteld in verschillende landen. Die kun je als reisadviseur zelf aanpassen, maar je kunt ook een reis van ‘scratch’ samen stellen. Stel: je kent een bestemming goed of je hebt een klant met specifieke wensen, dan zorgt deze tool ervoor dat er talloze mogelijkheden zijn voor een op maat gemaakte rondreis,” aldus Van Doveren. TUI Tours beschikt over realtime verbindingen met de aangeboden platforms. Bij het samenstellen is er een overzicht van voorbeelden van de hotels waarin de klant kan verblijven, de routes, huurauto’s, vluchten en andere aanpassingsmogelijkheden zoals het wel of niet boeken van excursies. “Er zijn zoveel mensen met zoveel wensen, maar met deze tool kunnen we heel eenvoudig voor iedereen een unieke reis samenstellen die aan alle wensen voldoet.” 

Behoeften
Sinds oktober 2024 is het mogelijk voor alle TUI-shops in Nederland om met het systeem te werken. Sinds enkele weken is de tool nu dus ook beschikbaar voor de aangesloten ZRA’s van TUI at Home. “Ik stapte zelf anderhalf jaar geleden aan boord bij TUI at Home, en toen kwam al af en toe naar voren dat de ZRA’s behoefte hadden aan een eigen maatwerktool. Daarom ben ik blij dat het nu zover is. En dat er ook al snel boekingen via de tool zijn gemaakt, is een duidelijk teken dat het erg gewild was.” De uitrol van dit platform vindt niet alleen plaats in Nederland maar ook in de andere TUI markten. "Het platform is continu in ontwikkeling met toevoegingen, zoals de toevoegingen van de ABC-eilanden en diverse nieuwe luchtvaartmaatschappijen.”

Kuipers is enthousiast over het maatwerkplatform. “Ik vind het een prettig systeem. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je ziet wat er op dat moment beschikbaar is. Als klanten er langer over na willen denken, kan het zijn dat iets niet meer beschikbaar is, maar ook dat staat er duidelijk bij. Voor de klant is het voornamelijk prettig dat ze echt het gevoel hebben dat ze een reis op maat krijgen, die ze samen met mij kunnen aanpassen.”

In de toekomst zal de inzet van het maatwerkplatform verder worden uitgebreid op de Nederlandse markt.

Recente berichten