22 juli 2025
Thumbnail voor Vakantiestress: helft Nederlanders vreest oplichting op reis

Vakantiestress: helft Nederlanders vreest oplichting op reis

Terwijl de koffers worden gepakt en rijen op de luchthavens toenemen, blijkt dat de helft van de Nederlandse vakantiegangers hun reis begint met een flinke dosis wantrouwen. Dit blijkt uit onderzoek van iVox in samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars.

Van de groep ondervraagden die zich zorgen maakt over oplichting, vreest 64 procent vooral voor zakkenrollers. Andere veelgenoemde zorgen zijn corrupte agenten (51 procent), toeristentarieven (44 procent) of taxi’s zonder meter (49 procent).

Ook autohuur blijkt bron van stress

Ruim een derde van de ondervraagden vreest misleiding of onverwachte kosten bij het huren van een auto in het buitenland. En die angst blijkt niet geheel onterecht: 13 procent geeft aan in het verleden wel eens opgelicht te zijn door een verhuurder.

De meest genoemde problemen:

  1. Onterechte schadeclaims (36 procent)
  2. Onnodige extra verzekeringen (33 procent)
  3. Onverwachte kosten achteraf (21 procent)
  4. Andere (duurdere) auto zonder keuze (19 procent)

Volgens Hans Knottnerus van Sunny Cars is onduidelijkheid aan de balie een veelvoorkomend probleem. "Bij autohuur zien we vooral problemen met onnodige extra verzekeringen of onverwachte schadeclaims. Huur daarom altijd bij een betrouwbare aanbieder met een all-in dekking, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Als je een verzekering met eigen risico hebt, betaal je bij schade vaak honderden euro’s zelf. Dat risico aan de balie afkopen is vaak onnodig duur, het is beter om dit vooraf te regelen.”

Tips om oplichting te voorkomen

Door klanten vooraf goed te informeren over dekkingen en betrouwbare aanbieders, kunnen veel zorgen worden weggenomen.

Zes praktische tips voor jouw klant:

  1. Check vooraf welke oplichtingstrucs voorkomen in het vakantieland (via fora of officiële websites).
  2. Lees reviews van autoverhuurders voordat je boekt.
  3. Zorg dat je klant weet waarvoor hij verzekerd is, dat voorkomt dubbel betalen.
  4. Waarschuw voor ‘vriendelijke hulp’ op straat of in winkels, soms blijkt die later toch een prijskaartje te hebben
  5. Adviseer het gebruik van taxi-apps of officiële taxistandplaatsen.
  6. Kies voor een all-in autohuurformule om verrassingen bij schade of extra kosten te voorkomen.

Recente berichten