Bij Royal Delft, tussen de Delfts Blauwe tegels, spreken we met Nico Bleichrodt, Vice President International Sales bij Holland America Line. De topman blikt vooruit op de plannen van de rederij. Van productontwikkeling tot marktpotentieel en van Alaska tot de Nederlandse reisagent.
Holland America Line mikt niet op een specifieke niche, benadrukt Bleichrodt. “We hebben een product waarin mensen zich thuis voelen – wie ze ook zijn. Onze stijl spreekt een breed publiek aan. Natuurlijk trekken langere cruises vaker een wat oudere reiziger, maar ook gezinnen stappen aan boord. Afgelopen zomer hadden we tijdens een Middellandse Zee-cruise 350 kinderen aan boord van een schip met 1900 passagiers.” Hoewel je bij Holland America Line geen glijbanen of achtbanen zult vinden, is er wél aandacht voor families. Kinderopvang, een jeugdprogramma en voldoende ruimte maken de schepen ook aantrekkelijk voor jongere generaties. “Het draait bij ons om het totaalplaatje: bestemmingen, service, culinair niveau, entertainment én muziek. Dat is onze identiteit.”
Premium opties
Voor wie meer comfort zoekt, biedt Holland America Line extra voorzieningen zoals de Neptune Lounge, exclusief toegankelijk voor suitegasten. “Je hebt daar je eigen conciërge, je kunt er rustig zitten of iets eten,” legt Bleichrodt uit. Daarnaast is er de Orange Club, een bij te boeken service voor wie nét wat meer privacy wil zonder een suite te hoeven boeken. “Niet zoals de volledig afgeschermde Yacht Clubs van sommige concurrenten, maar wel met aandacht voor een premium ervaring binnen het grotere geheel.”
Geen thema’s, wel verfijning
Waar sommige rederijen zich profileren met ‘thema’s’ op zee, houdt Holland America Line vast aan haar traditionele karakter. “Dit is wie we zijn,” stelt Bleichrodt. “Kleinere schepen, van 1400 tot maximaal 2660 passagiers, met een eigen herkenbare stijl. We zijn nu bezig met het verder finetunen van onze formule. Het culinaire niveau is al hoog, nu zetten we fors in op entertainment. Grote shows keren terug.”
Nieuwe schepen op termijn
De vloot bestaat momenteel uit elf schepen. Nieuwe uitbreiding staat op de lange termijn op de planning, maar voorlopig ligt de focus op herstel. “We komen uit een intensieve periode. Eerst moet de rentabiliteit verder aantrekken. Binnen Carnival Corporation, onze moedermaatschappij, wordt per merk gekeken wie wanneer mag uitbreiden. Onze hoop ligt vooral bij verre bestemmingen zoals Zuid-Amerika en Azië, waar we nu nog ondervertegenwoordigd zijn.”
Alaska als paradepaard
Wanneer het gesprek op Alaska komt, verschijnt er een fonkeling in Bleichrodts ogen. “We zijn daar pionier, samen met Princess Cruises. Met eigen lodges in Denali, een panoramatrein van Anchorage en vergunningen voor Glacier Bay bieden we een totaalproduct. Het is een waanzinnige bestemming voor wie van het buitenleven houdt.”
Zijn persoonlijke favoriet? Denali National Park. “Eigenlijk moet je daar minstens drie nachten blijven. Dan pas ervaar je écht wat het te bieden heeft: buiten zitten onder een sterrenhemel, met een glaasje wijn of whisky, terwijl een rivier langs je stroomt. Het is onwerkelijk mooi. Iedereen die ik erheen stuur – vrienden, familie, collega’s – komt terug met verhalen over beren, walvissen, orka’s. Het is een ervaring die blijft hangen.”
De komende tijd investeert Holland America Line fors in het promoten van Alaska in de Benelux. Via roadshows, marketingcampagnes en studiereizen wil de rederij het bewustzijn onder reisprofessionals vergroten. “Het begint bij het reisbureau. De drempel om cruises te verkopen is weg. In het begin was het spannend, net zoals de eerste all-inclusive vakanties. Maar nu verkoopt iedereen cruises.”
Potentie in de Nederlandse markt
Ondanks positieve ontwikkelingen blijft de groei in de Benelux achter bij landen als Engeland en Duitsland. Volgens Bleichrodt heeft dat meerdere oorzaken. “In Engeland varen meerdere schepen vanuit Southampton en hebben rederijen eigen kantoren. In Duitsland is AIDA lokaal zeer zichtbaar. In Nederland ontbreekt die zichtbaarheid nog. Wij proberen die rol op te pakken, maar het zou helpen als álle rederijen samen meer investeren in communicatie. Door een nauwere samenwerking van rederijen en partners kan er een snellere groei gerealiseerd worden. Te denken valt aan het nieuw leven inblazen van de Oktober Cruisemaand en het gezamenlijk organiseren van- en deelnemen aan evenementen.”
Over de toekomst is Bleichrodt optimistisch, ondanks wereldwijde spanningen zoals in de VS. “De consument wil blijven reizen. Misschien niet twee keer per jaar, maar dan één keer wat uitgebreider. We zien dat mensen bereid zijn meer uit te geven voor kwaliteit. Toerisme is geen primaire levensbehoefte, maar wel essentieel voor veel mensen.”
Tevreden, maar nooit klaar
Of hij tevreden is? “Ik ben nooit helemaal tevreden,” zegt hij met een glimlach. “Maar ik ben wel trots. Op ons product, op onze koers en vooral op ons team. We hebben een loyaal en stabiel team dat hard werkt. En als ik zie hoeveel reisprofessionals hier in Delft aanwezig zijn, dan ben ik vooral dankbaar.”