16 juli 2025
Thumbnail voor Van reisfanaat tot mede-eigenaar: Gert-Jan Bressers over zijn Fox-route

Van reisfanaat tot mede-eigenaar: Gert-Jan Bressers over zijn Fox-route

Op de bovenste etage van een modern kantoorgebouw in Hoofddorp – pal naast het treinstation en onder de aanvliegroute van Schiphol – zit Fox Reizen. Vanuit de lift zie je de vliegtuigen opstijgen. ‘We zwaaien onze klanten letterlijk uit,’ zegt directeur Gert-Jan Bressers met een knipoog. Reisbizz ging langs voor een update over Azië, al kunnen we de recente ontwikkelingen bij Fox niet negeren.

Na een kleine omzwerving – met instructies van Gert-Jan vanaf de 9e etage in welke richting te lopen – komen we op de juiste bestemming aan. De miscommunicatie: Google geeft nog het oude adres van Fox aan, waar ze in een eerdere fase van hun bestaan zaten. Maar ze hebben een upgrade gehad, de hoogte in, met prachtig uitzicht over Schiphol. Aangekomen op de bovenste etage schuiven aan in een overlegruimte. Op het eerste oog doet het kantoor niet zo groot aan, dat blijkt later bij de rondleiding een misvatting te zijn: er werken (een kleine 150 personen) personen bij Fox. En iedereen drinkt uit z’n persoonlijke Fox-mok, zo ook Gert-Jan. Na een goede slok kan het gesprek beginnen.

Buy-out

Hoe begon het Fox-avontuur? “In 2017 begon ik als directeur Fox, na reeds 20 jaar in de reiswereld te hebben gewerkt. Nu ben ik samen met Richard Broekhoven dit nieuwe avontuur gestart.” Met ‘nieuw’ doelt Gert-Jan op de management buy-out die vorig jaar plaatsvond. Fox Reizen, onderdeel van ANWB, ging zelfstandig verder als touroperator met behoud van de relatie met de ANWB. “Richard en ik voeren de dagelijkse leiding over het bedrijf en zijn tegelijkertijd medeaandeelhouder samen met 819 Capital. Zij zijn investeerder en daarmee medeaandeelhouder. Zoals bij elke investeringsmaatschappij stemmen wij ons jaarlijkse plannen, budgetten en strategische route met hen af, maar de bedrijfsvoering ligt volledig bij ons managementteam, Richard en mijzelf.”

Voordat Gert-Jan bij Fox aan boord ging, had hij zijn eigen specialistische reisorganisatie Onyx Travel. “Ik had zag kansen tot verbetering in de reisbranche, zo was de markt te productgericht.” Maar toen klopte de ANWB aan omdat ze een directeur voor Fox zochten. “Op dat moment stond ik op het punt van uitbreiden en meer snelheid maken. Toch ging ik het gesprek met ANWB aan: even kijken kan geen kwaad. En toen bleek dat ze bij Fox dezelfde uitdaging hadden om van productgericht naar klantgericht te gaan. In plaats van producten te pushen en te zeggen ‘dit is wat we hebben en dat kun je afnemen’ kijk je verder. Want er zat een groot gat tussen productaanbod en klantvraag.”

Benieuwd naar de rest van het interview? Klik hier voor het hele verhaal.

Meer van dit soort verhalen lezen? Word member en ontvang elke maand het nieuwste magazine op je deurmat.

Recente berichten