9 mei 2024
Thumbnail voor Vluchtverslag: zo vliegt de nieuwe Airbus A321neo van Transavia

Vluchtverslag: zo vliegt de nieuwe Airbus A321neo van Transavia

Transavia, de grootste vakantieluchtvaartmaatschappij van Nederland, krijgt nieuwe vliegtuigen. Binnen zeven jaar worden alle Boeing 737’s vervangen door moderne, zuinige en vooral stille Airbus-toestellen. Wij vlogen mee om de eerste A321neo op te halen bij de fabriek.

In totaal krijgt Transavia Nederland 44 Airbus A320neo’s en A321neo’s. De exacte verdeling is nog niet bekend, maar het merendeel van de toestellen wordt in elk geval als A321neo geleverd.

Foto: Reismedia

Wie aan boord stapt van de A321neo komt terecht in een zee van groene stoelen, net als in de Boeing 737. Het zijn er echter een stuk meer: 232 tegen 189. Dat betekent dat er ook meer cabinebemanning meevliegt: 5 in plaats van 4.

De stoelen staan in een 3-3-opstelling, wat eveneens hetzelfde is als aan boord van de 737. De cabine van de A321neo is echter 20 centimeter breder, waardoor ook de stoelen wat groter zijn. Om precies te zijn 2,5 centimeter. En dat is te merken.

Foto: Reismedia

Transavia koos voor de Recaro SL3710, een zogeheten Slim Line-stoel die een relatief dunne rugleuning heeft, waardoor de ruimte tussen de stoelen groter oogt.

De rugleuningen kunnen overigens niet naar achteren. Dat kan voor reizigers vervelend voelen op lange vluchten, maar het voorkomt dat mensen hun eten en drinken van hun tafeltje zien glijden als de voorbuurman onaangekondigd achterover gaat zitten.

Leuk detail: in de stoelen is het Transavia-logo gedrukt, voor extra herkenbaarheid. 

Foto: Reismedia

Inflight entertainment biedt Transavia (nog) niet, dus wie een film wil kijken moet zijn eigen tablet of telefoon gebruiken. Die kan worden opgeladen via USB-poorten, die nu bij elke stoel aanwezig zijn. Handig!

Foto: Reismedia

Een pluspunt ten opzichte van de Boeing 737 is het feit dat de A321neo flink grotere bagagebakken heeft. Daarin kunnen tot wel 8 rolkoffertjes op hun kant worden opgeborgen. Het is overigens een kwestie van tijd tot Transavia extra geld gaat rekenen voor dergelijke handbagage, maar meer info daarover volgt later.

In elk geval is het opbergen van handbagage een stuk makkelijker, waardoor het instappen een stuk wordt versneld.

Wie het toilet gebruikt heeft de keuze uit drie exemplaren: eentje voorin (geschikt voor mindervalide reizigers) en twee achterin. Leuk detail: er klinken vogelgeluiden in de kleine kamertjes…

Als laatste: het geluid. Dat is behoorlijk minder aan boord van de A321neo, en ook op de grond. Ook wie op een stoelrij achter de vleugel zit kan zonder moeite een gesprek voeren, zonder dat het motorgeluid hoeft te worden overstemd.

Het grote publiek kan vanaf 5 januari 2024 met de A321neo van Transavia mee. In het zomerseizoen moeten er zes exemplaren in dienst zijn.