13 november 2024
Thumbnail voor German National Tourist Board lanceert Knowledge Graph

German National Tourist Board lanceert Knowledge Graph

Dit is een persbericht


AMSTERDAM - German National Tourist Board (kortweg: GNTB) heeft de Knowledge Graph gelanceerd voor toerisme in Duitsland. Met deze kennis graphiek komt er een enorme rijkdom aan data beschikbaar over de toerismesector in Duitsland, met meer dan 200.000 actuele databestanden. Daarin kunnen belanghebbenden zoals wereldwijde verkoopplatforms, toeristische dienstverleners of startende bedrijven gratis zoeken naar relevante data.

Het Open Data-project werd gelanceerd door de GNTB als een gemeenschappelijk project met de 16 toerismeorganisaties (LTO’s) van de deelstaten, de Magic Cities, Amadeus, het Duitse congresbureau, vertegenwoordigers van de wetenschap en andere toeristische partners.

Voor de kwaliteit van de Knowledge Graph is niet alleen het verzamelen van data belangrijk, maar ook om deze op een gestructureerde en verrijkte manier toegankelijk te maken. Op basis van deze nieuwe datakwaliteit, die beschikbaar is voor alle marktpartijen, worden ook minder bekende toeristische aanbiedingen gevonden door AI-ondersteunde toepassingen. Hierdoor kunnen middelgrote bedrijven en start-ups intelligente, klantgerichte diensten ontwikkelen en in de markt zetten.

Informatie geharmoniseerd
Wat vindt de gebruiker in de Knowledge Graph? Info over 100.000 toeristische objecten (POI’s, tours, evenementen, gastronomie, hotels, etc.) en nog eens 100.000 infrastructuurgegevens. De Knowledge Graph gebruikt o.a.  toerismegegevens van alle 16 Duitse deelstaten als centrale database voor toerisme in #DuitslandDichtbij. Heel veel toeristische informatie stond al online, maar versprokkeld over stedensites, deelstaatprojecten, individuele mkb-firma’s of federaties van bijvoorbeeld specialistische campings. Knowledge Graph probeert dat allemaal onder één noemer te brengen, waarbij talloze verschillende formats worden geharmoniseerd.

Mijlpaal op weg naar digitale toekomst van toerisme
‘Vandaag betekent een mijlpaal op weg naar de digitale toekomst van het toerisme’, verklaarde Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van de DZT, tijdens de lancering van de database. ‘Met de Knowledge Graph hebben we samen met vele belanghebbenden met succes het grootste data-infrastructuurproject tot nu toe in het Duitse toerisme gelanceerd.’ Ze benadrukt hoe bedrijfsoverschrijdende, grensoverschrijdende en brancheoverschrijdende gegevensuitwisseling via dit open systeem kan plaatsvinden.

Andreas Braun, directeur van Tourismusmarketing in Baden-Württemberg bevestigt dat de digitale transformatie de toeristische structuren in Duitsland beïnvloedt, ‘die grijpt  in in alle stadia van de toeristische waardeketen. Het Knowledge Graph-project gaf ons al veel impulsen.’ Armin Dellnitz, directeur van Stuttgart Marketing en woordvoerder van Magic Cities, zegt: ‘De dynamische ontwikkeling van het toerisme na de coronapandemie laat zien hoe zaken steeds sneller gaan. Klanten kiezen op korte termijn een bestemming, willen up-to-date informatie en zo mogelijk alle diensten aan één loket. De Knowledge Graph biedt ons daarvoor een onmisbare basis.’

Volgende fase van het project
Na de lancering worden zoveel mogelijk spelers bij de open database betrokken, zowel nationaal als internationaal. Zo blijft het concurrentievermogen van Duitsland op de toeristische markten wereldwijd gewaarborgd. Toevoegingen aan de Knowledge Graph op de korte termijn: ‘training’ van de AI-ondersteunde chatbot op www.germany.travel; mobiliteitsdata voor duurzame reisaanbiedingen. Onderzoekers kunnen het datamodel bijvoorbeeld gebruiken bij research naar bezoekersmanagement of smart city’s verrijken met toeristische informatie.

Petra Hedorfer benadrukt dat deze technologische innovatie gepaard gaat met  databescherming, datasoevereiniteit en data-ethiek. Ook streeft men naar dataportabiliteit. Dit betekent dat door onafhankelijk databeheer data makkelijker kunnen worden uitgewisseld tussen verschillende computersystemen, platformen of applicaties.

In het najaar plant de DZT een samenwerkingsevenement (hackathon) met vertegenwoordigers van de start-upscene en belanghebbenden in het toerisme om specifieke toepassingen te ontwikkelen.

Gedetailleerde achtergrondinformatie en actuele informatie over het project is te vinden op de projectwebsite www.open-data-germany.org.