Rederijgroep MSC zet grote stappen in de verduurzaming van de vloot. De cruisedivisie werkt onder meer aan walstroomverbindingen waardoor in de havens geen stookolie of diesel meer hoeft te worden verbruikt. Halverwege dit jaar waren al 140 van deze elektriciteitsverbindingen voor de schepen gebouwd. Reisbizz sprak met Wim Willems: “De exacte tijdlijn blijft afhankelijk van lokale factoren zoals netcapaciteit, vergunningen en de voortgang van havenprojecten”
Schepen van MSC maken inmiddels regelmatig gebruik van walstroom in havens als Hamburg, Kiel, Southampton, Kopenhagen, Warnemünde en Miami. Tegen het einde van 2025 zullen 19 van de 25 schepen binnen de cruiseafdeling geschikt zijn voor walstroom, terwijl alle nieuwgebouwde schepen standaard met deze technologie worden uitgerust.
Nieuwe aansluitingen in zicht
De cruisedivisie van MSC Group, waar zowel MSC Cruises als Explora Journeys onder vallen,realiseerde in de afgelopen twee jaar in Europa, Noord-Amerika en Azië een groot aantal walstroomverbindingen. In 2023 waren er 44, nu 140. De komende periode breidt MSC de walstroomcapaciteit verder uit. Zo zijn tests in La Spezia (Italië) en Le Havre (Frankrijk) deze maand succesvol afgerond. De MSC Poesia zal naar verwachting op 30 oktober als eerste in Le Havre aansluiten op walstroom.
Kijkend naar 2026 staan nieuwe verbindingen gepland in Cádiz en Marseille, terwijl ook diverse Italiaanse havens, waaronder Civitavecchia, Napels, Messina en Triëst, op de planning staan. “De exacte tijdlijn blijft afhankelijk van lokale factoren zoals netcapaciteit, vergunningen en de voortgang van havenprojecten,” zegt Wim Willems, woordvoerder van MSC Cruises Benelux.
Walstroom als nieuwe standaard
Volgens Wim Willems wordt walstroom snel een vanzelfsprekend onderdeel van de cruise-industrie. “Voor MSC is dit een kernonderdeel van onze Net Zero-routekaart en draagt het direct bij aan een betere luchtkwaliteit in havensteden,” legt hij uit. De cijfers spreken voor zich: 44 aansluitingen in 2023, 142 in 2024 en meer dan 260 in 2025.
Alle nieuwe schepen worden standaard walstroom-ready opgeleverd, terwijl bestaande schepen worden aangepast via een grootschalig retrofitprogramma. “Net als elektrisch rijden laat het zien hoe de cruise sector overstapt op schonere energie,” zegt Willems. “Maar de uitdaging is groter: cruiseschepen vragen veel meer vermogen en nauwe afstemming met de havens.”
Technische uitdagingen in de Middellandse Zee
De grootste obstakels liggen in de afstemming van infrastructuur, netcapaciteit en regelgeving. In veel mediterrane havens is de ontwikkeling van walstroom in volle gang, maar de standaarden en tijdlijnen verschillen sterk. “Het vraagt om forse investeringen en lange termijnplanning om ervoor te zorgen dat havens en schepen technisch goed op elkaar aansluiten,” aldus Willems.
Daarom werkt MSC nauw samen met havenautoriteiten, energieleveranciers en overheden om standaarden en planningen beter op elkaar af te stemmen. De situatie ontwikkelt zich snel, benadrukt Willems, en actuele informatie is het best te verkrijgen via de betreffende havenexploitanten.