Vakantiegangers die hunkeren naar een unieke vakantiebestemming, trappen massaal in foto's die met kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Op sociale media zijn pagina's actief die doelbewust valse foto's verspreiden van Griekse locaties die met kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Sunweb Group biedt reizen aan naar de locaties en distantieert zich expliciet van de misleidende foto's. Dat meldt het AD.
Een wildwaterbaan die dwars door de stad gaat, een kronkelende watertrap die eindigt in een bubbelbad, een glijbaan die door iemands voortuin meandert: op sociale media raken mensen niet uitgesproken over de unieke pracht van Santorini, een Griekse eilandengroep midden in de Egeïsche Zee. "Dit moet de hemel zijn", klinkt het vol bewondering. En zo ziet het er inderdaad ook uit. Toeristen beleven er een droomvakantie. Een oudere vrouw kijkt al pootjebadend tevreden naar spelende kinderen, twee vriendinnen schuilen onder een soort iglo en kijken vol verwondering naar mensen die in een kolkende wildwaterbaan voorbij dobberen.
Het is een vorm van misleiding die voor verbazing zorgt. "Dit voorbeeld is nieuw voor mij", zegt Frank Oostdam, directeur van reiskoepel ANVR. "De rol van AI en het verfraaien van de werkelijkheid wordt alleen maar groter. Dit speelt sectorbreed en natuurlijk ook bij een emotioneel geladen 'product' als reizen en vakanties." Oostdam adviseert vakantiegangers om dergelijke foto's altijd te toetsen met andere bestaande bronnen. Maar hij weet ook dat veel mensen dat uit enthousiasme niet zo snel doen. "Dus ik verwacht dat dit soort voorbeelden hand over hand zullen gaan toenemen en dat AI steeds meer wordt ingezet bij het 'verleiden' van de consument."