SCHIPHOL - Transavia ziet zich gedwongen om in april en mei 5 procent van de geplande vluchten te schrappen vanwege een tekort aan vliegtuigen, zo bevestigt een woordvoerder nadat diverse media erover berichtten. Luchtvaartnieuws meldde begin april al als eerste nieuwssite dat er een beperkt aantal vluchten geannuleerd moest worden bij de vakantievlieger, en nu is dus concreet om welk percentage het gaat.
De maatschappij zei op 4 april tegen Luchtvaartnieuws dat het onderhoud aan haar Boeings langer duurt dan gepland en dat de introductie van vijf geleasde, voormalige Blue Air-vliegtuigen langer duurt dan verwacht omdat nog niet alle vergunningen en documenten op orde zijn. Inmiddels is één van die vijf 737’s, de PH-HBJ, in dienst gekomen bij de vakantiemaatschappij.
“Transavia moet helaas ingrijpen in het netwerk. Deze operationele verstoringen zorgen ervoor dat wij ons vliegschema moeten aanpassen. Waar mogelijk boeken we passagiers om of zorgen we voor een alternatief. We ontkomen er ondanks deze inspanningen helaas niet aan om een beperkt aantal vluchten te annuleren en passagiers en partners te moeten teleurstellen.”
Uit informatie aan de redactie van Luchtvaartnieuws bleek dat de vertraging bij het toestelonderhoud ook te maken heeft met onderbezetting bij de Technische Dienst, onder meer door ziekte en doordat personeel in opleiding is bij Airbus voor de komst van de A321neo eind dit jaar.
De woordvoerder van Transavia bevestigde dat deze factoren meespelen, maar spreekt van een samenloop van omstandigheden. "Er is inderdaad sprake van ziekte en mensen in opleiding, maar we hebben mensen ingehuurd om dit te compenseren.” Dat nog niet alle vijf ex-Blue Air-vliegtuigen beschikbaar zijn komt omdat de papierwinkel meer tijd vergt. “We zijn hierbij ook afhankelijk van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA."
De vijf 737's vlogen tot vorig jaar voor het Roemeense Blue Air, dat door financiële problemen de vluchtuitvoering moest staken. Daarna zijn ze door de leasemaatschappij bij Transavia ondergebracht.