SCHIPHOL - Uit de nieuwste resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor* van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) blijkt dat de vakantie-intenties van begin dit jaar worden omgezet in concrete boekingen. Het vakantiegedrag wordt aangepast waarbij de keuze wordt gemaakt om minder vaak op reis te gaan, er een goedkopere accommodatie wordt geboekt en men minder uit eten gaat tijdens de vakantie.
Begin dit jaar gaf 25 procent van de Nederlanders aan een vakantie geboekt te hebben. Ondertussen zijn de vakantie-intenties nog verder omgezet in boekingen en is het percentage Nederlanders dat geboekt heeft nu ruim 40 procent. Deze significante toename in boekingen is ook in de andere landen zichtbaar. In het Verenigd Koninkrijk is het aandeel van reeds geboekte reizen het hoogst en in België het laagst. Verder geeft 18 procent van de mensen die geboekt heeft aan ook al in april te vertrekken. Voor de maanden mei en juli is dat beide 17 procent.
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Opvallend is dat de aangegeven intentie van begin dit jaar om één of meerdere vakanties te boeken, daadwerkelijk en massaal is omgezet in een boeking. Van de mensen die nog niet geboekt hebben maar wel een intentie hebben (40 procent), is ruim 62 procent zich aan het oriënteren. Dus ook in de komende 12 maanden gaan er nog meer vakanties geboekt worden, hetgeen aantoont dat op vakantie gaan ondanks alles een belangrijk goed blijft.”
Europa in trek
Nederlanders, Belgen, Duitsers en Britten zijn in hoge mate van plan hun eerstvolgende vakantie elders in Europa door te brengen. Alleen onder de Fransen en Amerikanen zijn de plannen voornamelijk gericht op een vakantie in eigen land. Het percentage Nederlanders dat in eigen land vakantie viert blijft ongeveer gelijk aan de meting van begin dit jaar.
Flexibele voorwaarden belangrijk
De flexibele annuleringsvoorwaarden, verblijf op een rustige plek en gestegen prijzen zijn vooral van invloed op de keuze voor een vakantiebestemming. De meeste waarde hecht men aan de flexibele voorwaarden (ruim 70 procent). De inflatie en gestegen prijzen spelen inmiddels een grotere rol bij een vakantiekeuze dan corona, de oorlog in Oekraïne, duurzaamheid of drukte op vliegvelden.