Frankrijk verwelkomde in 2024 meer dan 100 miljoen internationale bezoekers, waarmee het opnieuw het populairste toeristische land ter wereld is, meldt euronews. Opvallend is dat het land in tegenstelling tot buurlanden zoals Spanje, Italië en Portugal zelden de krantenkoppen haalt vanwege protesten tegen toerisme. Hoe komt dat?
Waar dit verschil precies in zit is gezien de complexiteit van het vraagstuk lastig eenduidig te verklaren, maar wel is duidelijk dat Frankrijk een lange termijnvisie heeft om de toeristenstroom in goede banen te leiden. Sinds 2021 investeert Frankrijk via het Destination France Plan 1,9 miljard euro in duurzame toerismeontwikkeling, inclusief duurzamere reisvormen, digitale innovatie en spreiding van bezoekers over regio’s en seizoenen.
Dankzij het uitgebreide spoorwegnet worden ook minder bekende regio’s gemakkelijker bereikbaar. In 2023 verbood Frankrijk officieel binnenlandse vluchten op een aantal routes die met de trein in minder dan tweeënhalf uur konden worden afgelegd. De trein krijgt prioriteit en zorgt ook voor meer spreiding gezien bijna elke stad van betekenis wel een treinstation heeft, maar geen vliegveld.
Reisbewegingen van toeristen hangen dus samen met beleid. Al trekken veel regio's in Frankrijk uit zichzelf al jarenlang toeristen in plaats van een paar druk bezochte hotspots. Tegelijkertijd beschermen nieuwe regels tegen oververhuur, zoals de “Loi le Meur”, stedelijke woningmarkten met huurbeperkingen voor vakantieverblijven.
Dat Frankrijk een betere spreiding van toeristen heeft, heeft ook deels te maken met de geschiedenis van het land: Frankrijk heeft zichzelf altijd op de markt gezet als een land van regio's. Hierdoor staat er een sterke toerisme-infrastructuur, wat in sommige landen in Europa nog ontbreekt. Genoeg lessen om te leren voor de buurlanden van de Fransen.