BERLIJN - Tijdens de ITB in Berlijn sprak Reisbizz met Ronella Croes. De op Aruba geboren en getogen CEO van de Aruba Tourism Authority (ATA), werkt sinds 2011 bij het bureau voor toerisme. Onder leiding van Croes maakte het eiland Bonaire al eerder een enorme groei door, waar zij zes jaar lang als CEO dezelfde functie bekleedde. Sinds 2017 is ze verantwoordelijk voor de toerismesector op Aruba.
De belangrijkste indicator van groei van toerisme op Aruba is niet zozeer het aantal toeristen, dus het volume, maar de bijdrage op economisch vlak. Croes stelt dat er sprake is van een veranderend bestedingspatroon en ziet een stijgende lijn waarbij toerisme hoog scoort op het bruto binnenlands product (bbp). De toerismesector zorgt maar liefst voor 85 procent van het (bbp) van het eiland.
Bezoekersaantallen op niveau
Aruba zit qua bezoekersaantal op 98 procent herstel ten opzichte van het jaar 2019. “Men heeft geld gespaard. De Nederlandse markt laat een groei zien van 8 procent. Dit zal mede te maken hebben met het beleid van de Nederlandse overheid tijdens corona. Reizigers konden blijven reizen naar de ABC-eilanden. Mede hierdoor hebben wij mensen weten te bereiken die wij eerder niet konden bereiken. Na Aruba te hebben bezocht komen ze terug, waardoor het een repeatersbestemming is en zij onze ambassadeurs zijn geworden”, vervolgt Croes.
Hotelontwikkelingen
Ondertussen wordt er stevig verder gebouwd aan het hotelaanbod op Aruba. Onlangs is het Embassy Suites by Hilton Aruba Resort geopend en wordt er een Iberostar en een St. Regis gebouwd aan Eagle Beach. Deze verschillende type hotels zorgen voor een gevarieerd product op het eiland. De opening staat eind volgend jaar op de planning. Croes: “Weet je dat Eagle Beach door gebruikers van Tripadvisor tot het mooiste strand van het Caribisch gebied is uitgeroepen? En op één na mooiste ter wereld? Daar zijn we enorm trots op! Het is vorige week wereldwijd aangekondigd en kreeg zelfs aandacht op CNN.”
Meer dan strand
Op de vraag of Croes veranderingen ziet in het reizigersgedrag, antwoordt ze: “zeker, de Nederlandse toerist hecht steeds meer waarde aan beleven. Het gaat allang niet meer alleen om de stranden, maar ook om andere aspecten als cultuur en gezondheid. Eigenlijk geldt dit voor de meerderheid van onze bezoekers. De authentieke aspecten van Aruba en het actief bezig zijn gaan hand in hand met productontwikkeling. Zo hebben we een nieuwe belevenis ontwikkeld aan de noordzijde van Aruba: een mountainbike route van 54 kilometer. Ten zuiden van het eiland vind je een smeltkroes van verschillende nationaliteiten wat op cultureel vlak interessant is. Ieder jaar vindt de Aruba Art Fair plaats en laten we de muren in San Nicolas opnieuw beschilderen zodat er weer nieuwe kleurrijke muurschilderingen ontstaan.”
Croes zegt verder trots te zijn op de samenwerking met luchtvaartmaatschappij KLM. Ieder jaar vindt de KLM Aruba Marathon plaats in juni en het Aruba Open Beach Tennis Championships in november. “In de beach tennis wereld wordt Aruba zelfs het Wimbledon van de beach tennis genoemd.”
Duurzaamheid
“Het is niet alleen maar nemen, maar ook wat je als reiziger teruggeeft aan de bestemming”, zegt Croes. “In het kader van duurzaamheid is het wellicht goed om aan te geven dat onze luchthaven het Green Globe certificaat heeft behaald. Wij zijn eerste luchthaven ter wereld met dit certificaat. Aruba heeft ongeveer 120.000 bewoners en ontvangt ruim 1,8 miljoen toeristen per jaar. Bewustwording over hoe je op een duurzame manier met het eiland omgaat blijft belangrijk, waarbij er aandacht moet zijn voor beide doelgroepen. De bewoners en de toeristen. Wij laten bezoekers een zogenaamde ‘My Promise’-verklaring tekenen waarmee men verklaart respectvol met mens en omgeving om te gaan. Dat verwachten we van onze hoteliers maar ook van de consument”, sluit Croes af.