14 november 2025
Thumbnail voor Duitsland verlaagt vliegtaks: Nederland naar verhouding nog duurder

Duitsland verlaagt vliegtaks: Nederland naar verhouding nog duurder

De Duitse regering draait de verhoging van de vliegbelasting, die in 2024 werd ingevoerd, weer terug. Vanaf volgend jaar wordt het daardoor aanzienlijk voordeliger om vanaf Duitse luchthavens te vertrekken. In Nederland blijven de plannen om de vliegbelasting te verhogen echter onverminderd op tafel liggen.

Vorig jaar steeg de Duitse vliegbelasting vooral op verre vluchten flink: waar reizigers eerder zo’n 57 euro per persoon betaalden, bedraagt het tarief nu bijna 71 euro. De nieuwe coalitie heeft aangekondigd deze belasting weer te verlagen om zo de druk op de luchtvaartsector te verminderen.

Luchtvaartmaatschappijen uit binnen- en buitenland klagen al langer over de hoge kosten in Duitsland. Naast de vliegbelasting spelen ook stijgende tarieven voor luchtverkeersleiding en havengelden een rol. Dit leidde ertoe dat Lufthansa tal van binnenlandse vluchten schrapte en dat Ryanair zich gedeeltelijk uit Duitsland terugtrok.

Blij, maar niet genoeg
De Duitse vereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIG is verheugd over het besluit, maar wil verdere maatregelen. “Ook de overige belastingen, heffingen en verplichtingen moeten worden versoepeld,” zegt voorzitter Michael Hoppe.

Tot nu toe vloeide jaarlijks 350 tot 400 miljoen euro aan inkomsten uit de vliegtaks in de Duitse schatkist. Dat geld werd, net als in Nederland, niet gebruikt om de luchtvaart te verduurzamen.

Nog duurder
In Nederland worden de ontwikkelingen in Duitsland met lede ogen aangezien. In ons land wordt vliegen steeds meer belast, terwijl maatregelen om duurzamer te vliegen door luchtvaartmaatschappijen volledig uit eigen zak moeten worden betaald. Dat zorgt ervoor dat reizigers steeds vaker naar Belgische en Duitse luchthavens kijken om te vertrekken, in plaats van Schiphol en andere Nederlandse luchthavens.

“Terwijl Duitsland vanaf 2026 de vliegbelasting verlaagt, kiest Nederland er juist voor om de vliegbelasting opnieuw te verhogen. Vliegen vanuit Nederland wordt daardoor straks het duurst van heel Europa en Nederlanders zullen hierdoor steeds vaker van luchthavens in buurlanden reizen. Dat helpt het klimaat niet en schaadt onze concurrentiepositie als internationaal knooppunt”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie. “Wij roepen de politiek op: houd vliegen betaalbaar en verhoog de vliegbelasting niet. We moeten juist investeren in een toekomstbestendige luchtvaart. Alleen zo blijft Nederland goed verbonden met de rest van de wereld en kunnen we blijven werken aan schoner, stiller en zuiniger vliegen."

Wat de nog te vormen Nederlandse coalitie precies van plan is met de huidige vliegbelastingplannen, is nog onduidelijk.

Recente berichten