RIJSWIJK - TUI is druk bezig met de lancering van een compleet nieuw boekingsplatform onder de interne projectnaam ‘Trips’. Deze geavanceerde booking engine is al aan reisagenten ter beschikking gesteld voor losse vluchten.
"Digitalisering op het hoogste niveau speelt bij TUI een doorslaggevende rol. Daar wordt met man en macht aan gewerkt. Flight only’s zijn nu boekbaar in Trips, pakketreizen volgen voor vertrekken in zomerseizoen 2024 en zijn dus vanaf komend najaar te boeken", zegt salesmanager Dimitri Joannides van TUI Nederland.
Trips wordt volgens hem in 2023 eerst nog volop getest. "Interessant is bijvoorbeeld ook de applicatie om digitale brochures op maat te maken, gericht op de persoonlijke voorkeuren van individuele klanten. Dat betekent dat de papieren reisgids geleidelijk uit de schappen van de reisbureaus verdwijnen. Dat zou al veel eerder werkelijkheid kunnen worden dan velen misschien denken", meent Joannides.
Ei van Columbus
‘Hyperpersonalisatie’ vanuit één allesomvattend platform is binnen TUI het Ei van Columbus naar de toekomst toe. Dat geldt voor zowel de eigen producten als die van partners en voor alle soorten vakanties, van pakketten en rondreizen tot losse componenten, transfers en excursies, inclusief tools voor dynamic packaging.
"Het gaat om de stroomlijning van processen, zodat efficiency en yield toenemen, alsmede om de totale experience van de klant te optimaliseren. Onze eigen TUI-reisbureaus maken in dat verband ook al gebruik van een modern marketingportal. De ingevoerde TUI klant-app wordt geperfectioneerd en zal de reisleiding verder gaan ondersteunen, o.a. met doorgeven van actuele reisinfo en wijzigingen en het ter plaatse on demand bijboeken van extra’s", aldus Joannides.
Crossborder verkoop
Trips zal de toekomst van georganiseerde vakantiereizen volgens hem vernieuwen en opnieuw vormgeven met ingang van 2024. Daar zijn binnen TUI honderden ICT-experts, productmanagers en gespecialiseerde programmeurs voor aangetrokken. Nederland en België zijn in dit megaproject volgens Joannides voorloper. "Niet in de laatste plaats door de snelle testcases. Alle TUI-markten krijgen ermee te maken. Het gaat tevens meer mogelijkheden bieden voor crossborder verkoop."