ROTTERDAM - Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) bestaat 40 jaar en viert dat in samenwerking met alle deelnemende reisorganisaties voor consumenten. SGR bezocht het hoofdkantoor van TUI met taart en cadeautjes. De reisorganisatie heeft het oudste deelnemersnummer 1004 overgenomen van voorganger Holland International.
De SGR ontstond eind 1982 door een samenwerking tussen marktpartijen verenigt in de brancheorganisatie ANVR op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken en na “de ondergang” van grote touroperator Christoffel Reizen. De SGR zette de activiteiten van het toenmalige garantiefonds van de ANVR voort. De missie van de ANVR is volgens directeur Erik Jan Reuver nog altijd hetzelfde: “SGR beschermt met haar garantie de reizende consument tegen de gevolgen van financieel onvermogen (zoals het faillissement) van een deelnemende reisonderneming.”
Het “grootste garantiefonds van Nederland en Europa” heeft meer dan 250.000 reizigers geholpen en keerde meer dan 80 miljoen euro uit aan geleden schade. Jaarlijks komt dit neer op zo’n 2 miljoen boekingen voorzien van SGR-garantie met een totale verzekerde reissom van circa 5 miljard euro.
Grote uitdagingen
In die veertig jaar heeft de SGR volgens Reuver veel uitdagingen gekend. “Een paar jaar na de oprichting vond de eerste grote schadeafwikkeling in 1986 plaats na het faillissement van een aantal reisorganisaties. In 1991 ontstond de eerste Europese Richtlijn Pakketreizen om reizigers nog beter te beschermen en werd garantie op reizen een Europese aangelegenheid. Faillissementen in de jaren erna hebben ervoor gezorgd dat SGR zich verder heeft ontwikkeld om schades sneller en efficiënter af te wikkelen. In de periode vanaf 2013 kenmerkte zich door het faillissement van een aantal grote reisondernemingen zoals bijvoorbeeld OAD, TravelBird, Thomas Cook en D-Reizen.”
Corona grootste uitdaging
Bij het uitbreken van de coronapandemie in 2020 zorgden de ontwikkeling van schadeportals voor gedupeerde reizigers en de inzet van data-analyse ervoor dat de SGR klaar stond voor “de grootste uitdaging ooit”. Het opgestelde Voucherfonds bleek een goede oplossing om de branche te ondersteunen. “De coronacrisis was voor ons het moment dat wij lieten zien dat we de consument en reisbranche goed konden bedienen en dat de uitgegeven vouchers ervoor gezorgd hebben dat SGR de consument goed heeft beschermd en de reisbranche kon overleven. Er zijn honderden miljoenen aan vouchers met SGR garantie uitgegeven en terugbetaald”, aldus Reuver.
De SGR is een stabiele organisatie die al veertig jaar, maar ook in de toekomst garant blijft staan voor uitbetaalde reisgelden, stelt Reuver. “We raden reizigers aan om via onze website te controleren of een reisonderneming aangesloten is bij SGR om, in het geval van faillissement, gebruik te kunnen maken van de garantie.”
Winactie
SGR wil het jubileum niet zomaar voorbij laten gaan en lanceert een winactie om het 40-jarig bestaan te vieren met alle deelnemende reisorganisaties voor consumenten. Reizigers kunnen via een aangesloten reisonderneming met een boeking deelnemen aan de actie. Vanaf half januari 2023 start de actie via online kanalen van SGR en deelnemende reisondernemingen.