Dit is een persbericht
Olivia Grégoire, Frankrijks gedelegeerde minister voor het MKB, Handel, Ambachten en Toerisme, lanceerde op 13 september 2022 een omvangrijke Franse communicatiecampagne om de aantrekkelijke kanten van het werken in het toerisme onder de aandacht te brengen. Frankrijk kent immers veel vacatures in deze sector.
Het Franse toerisme biedt direct en indirect werk aan circa 2 miljoen mensen en draagt 8% bij aan het bruto nationaal product. Daarmee is het een van de essentiële pijlers onder de Franse economie. Afgelopen zomer trok het toerisme flink aan: het was een exceptioneel goed seizoen. Maar als werkomgeving heeft de branche een imagoprobleem waardoor er een tekort is aan arbeidskrachten. Noodoplossingen brengen vaak enige verlichting maar bieden op termijn geen soelaas voor het personeelsprobleem.
De Franse overheid is daarom deze week in actie gekomen met een grootscheepse communicatiecampagne, ontwikkeld in overleg met alle partijen in het toerisme. Doel is om de aantrekkelijkheid van het werken in de branche te vergroten, vooral onder jongeren. Troeven zijn de vele carrièreperspectieven die het toerisme biedt, de opleidingsmogelijkheden, de groeikansen en de dynamiek in de sector. De campagne benadrukt het diverse en specifieke karakter van het werk, dat de medewerkers naar de meest bijzondere plaatsen van de wereld kan brengen. Het toerisme staat open voor iedereen en gaat gepaard met kwaliteit, innovaties en sociale contacten.
De campagne wordt in verschillende fases uitgerold tot en met eind 2023, niet alleen in Europees Frankrijk, maar ook in de overzeese departementen. Geïnteresseerden vinden op monemploitourisme.fr meer informatie over de branche en ook vele vacatures waar je meteen op kunt solliciteren. Deze website wordt bijgehouden door het Institut Français du Tourisme en mede-gefinancierd door het Franse ministerie van Arbeid, Volledige Werkgelegenheid en Integratie evenals de brancheorganisaties.