SCHIPHOL - Het is in wezen vrij simpel: het werk bij het boeken van een vliegreis en de uitvoering op luchthavens, aan boord en op de vakantiebestemmingen moet goed gedaan worden, zodat de klant tevreden is. Als er één rotte appel is in de keten, kan de ervaring zomaar in duigen vallen. En dat gebeurt ook vaak, legt Paul Eldering uit in zijn rubriek Stand van Zaken in het laatste Reisbizz Magazine.
“Schaarse arbeidskrachten schofferen, zeker als het vakmensen in luchtvaart en reisbranche zijn, is vragen om problemen”, schrijft Eldering. “Ontwrichting van Schiphol is dit keer het directe gevolg. Een goodwilloffensief vanuit directies met concrete toezeggingen – ondanks weerstand uit Den Haag - is noodzakelijk om de sympathie te herwinnen. Oók van de consument. Dat blijft toch het aller- aller- allerbelangrijkste.”
Luchthavenpersoneel is cruciaal in de keten
“Bezuinigen oké. Leningen terugbetalen moet ja. Maar het lijkt logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Luchthavenpersoneel is cruciaal in de keten. KLM heeft in de afspraken met de ministeries naar verluidt geen richtlijnen meegekregen over arbeidscontracten, investeringen en aannamebeleid. En Schiphol kan zich niet verschuilen achter ‘niet onze verantwoordelijkheid’. Het is altijd een gezamenlijke opgave. Dus moet het anders om deze veelbelovende zomer te redden wat er te redden valt.”
Gifpil
“Tja. Voortdurende overbelasting en onderwaardering van essentiële procesmedewerkers zaait een gifpil van onvrede, onrust, desinteresse en disloyaliteit, die zich uiteindelijk tegen de werkgever gaat keren. Tegen elke werkgever. Dat is onvermijdelijk. Dat weet de reisindustrie maar al te goed. Die heeft haar lesje door schade en schande in ruim zestig jaar wel geleerd, met vallen en opstaan.”
Lees het volledige artikel van Paul Eldering in het Reisbizz Magazine.