22 november 2024
Thumbnail voor Consumenten van geannuleerde vluchten wachten nog steeds op geld

Consumenten van geannuleerde vluchten wachten nog steeds op geld

SCHIPHOL - Duizenden reizigers wachten nog steeds op hun geld van een door corona geannuleerde reis. Vooral buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en platforms zouden het geld voor de geannuleerde vliegtickets nog niet hebben terugbetaald. Dat blijkt uit navraag van BNR bij drie grote claimorganisaties.

Het zou gaan om 5.000 reizigers die samen wachten op enkele miljoenen euro’s. Volgens Remco Kuilman van Aviclaim willen vooral buitenlandse maatschappijen niet betalen. “Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak onbereikbaar of ze verschuilen zich achter voucherregelingen.” Kuilman stelt dat het hoogste bedrag uitstaat bij prijsvechter Ryanair. “Vanwege de lage ticketprijzen zijn dat de meeste gedupeerde passagiers die zich hebben gemeld bij ons”, aldus Kuilman. Ook bij Iberia en Royal Air Maroc staan nog bedragen uit.

Bij online platforms als Cheaptickets.nl is het vaak onduidelijk of de tussenpersoon of de luchtvaartmaatschappij zelf moet uitbetalen. “Het geld zweeft dan ergens tussen die twee”, merkt Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl op aan BNR.

Nederlandse maatschappijen
Dit probleem komt minder voor bij Nederlandse maatschappijen. Zij voldoen steeds vaker aan hun betalingsverplichting. Wel riep de Consumentenbond vorige maand minister van Infrastructuur Mark Harbers op om KLM en Transavia te dwingen tot terugbetalen. Hierbij zou het gaan om klanten van het failliete D-reizen en nog altijd met lege handen staan. “De maatschappijen hebben reeds de teruggave van ticketkosten betaald aan D-reizen, maar D-reizen heeft die niet doorgestort naar de passagiers. De gelden zijn daarom verdwenen in het faillissement”, meldt Paul Vaneker van EUclaim.

Zodra reizigers niet binnen twee jaar de luchtvaartmaatschappij dagvaarden voor het terugkrijgen van hun geld, hebben zij hier geen recht meer op. De eerste claims verlopen deze maand.