6 mei 2025
Thumbnail voor Harco van Uden: Reizen versus vakantie

Harco van Uden: Reizen versus vakantie

"In de beleving van de klant is er nauwelijks verschil tussen ‘op reis gaan’ en ‘op vakantie gaan’", schrijft de CEO van ITG Companies, Harko van Uden in Reisbizz Magazine. "Maar voor ons, als reisorganisatie, is dat verschil cruciaal. Een vakantie betekent meestal één bestemming, zoals een strandverblijf of een citytrip. Een reis daarentegen omvat vaak meerdere locaties, zoals een rondreis door Zuid-Afrika of een camperavontuur door Canada of Nieuw-Zeeland.

Dat onderscheid heeft grote gevolgen voor hoe je je organisatie inricht. Van reserveringssystemen en inkoop tot verkoop en finance: een reis vraagt om een compleet andere aanpak dan een vakantie. Niet voor niets zie je wereldwijd, en zeker in Nederland, nauwelijks organisaties die beide segmenten succesvol in groot volume combineren.

Ook wij hebben ons jarenlang gefocust op rondreizen en zijn al 27 jaar marktleider in dit segment. Onze klanten reizen minimaal één keer per jaar met ons en gaan daarnaast twee tot drie keer per jaar op vakantie. Met de overname van Silverjet hebben we nu beide specialismen in huis: we zijn zowel marktleider in reizen als in vakanties binnen het hoogste segment.

De uitdaging is niet of we het reisbureaukanaal goed kunnen bedienen— juist wél, want directe verkoop begrijpen we als geen ander. De echte uitdaging ligt in het integreren van beide werelden binnen onze organisatie: hoe zorgen we ervoor dat zowel reizen als vakanties optimaal worden ingekocht, verkocht en technisch ondersteund?

Met deze overname hebben we de expertise van beide segmenten samengebracht en werken we hard aan een soepele integratie, zodat reizen en vakanties naast elkaar kunnen bestaan. Dat is essentieel, uiteindelijk bepaalt de klant of ze op vakantie of op reis gaan. Onze taak is om dit naadloos te faciliteren, zodat de klant alleen maar hoeft te genieten—ongeacht of het een ontspannen vakantie of een avontuurlijke reis is.

Voor ons is dit een belangrijke stap vooruit: een win-win situatie waarin de klant alles onder één dak vindt en wij hen vaker per jaar kunnen helpen bij het realiseren van hun reiswensen. We gaan graag het gesprek aan met de reissector: wat zijn jullie ervaringen? We horen het graag."

Recente berichten