16 oktober 2024
Thumbnail voor Kees Bikker: Studiereizen moeten gratis

Kees Bikker: Studiereizen moeten gratis

Hoera, het studiereisseizoen is weer aangebroken! Tijd voor een studiereis of een famtrip, zoals de Engelsen dat net even wat kernachtiger uitdrukken. Maar pakken touroperators studiereizen als marketing tool slim aan? Volgens mij totaal niet, dus lieve studiereis-organisator: lees dit en doe er je voordeel mee.

Natuurlijk is het zo, dat er een win-win situatie moet zijn bij studiereizen. Beide partijen, de partner en de reisagent zien graag een return of investment. Voor de reisagent zijn er wel wat hobbels. Je zit weken tot maanden te wachten eer dat je hoort of je ‘ingeloot’ bent of niet. En áls je dan hoort dat je mee kan, dan moet je nog van alles regelen om ook echt weg te kunnen.

Veel touroperators klagen over het aantal afzeggingen. Zie hierboven de oorzaak. Gevalletje kip-ei dus. Ga niet maanden zitten wachten tot zich 90 mensen hebben aangemeld voor 10 beschikbare plekken. Ik snap dat wel, want touroperators doen graag aan cherry picking: plekken toewijzen aan professionals, waar ze het hoogste rendement van verwachten. Maar het zou eerlijker zijn als je de inschrijftermijn sluit, zodra de reis vol zit.

Maar als je voor dat geld dan ook nog een kamer moet delen met een snurkende collega die altijd nét als je wilt douchen de badkamer voor een uur claimt, laat mij dan maar meedoen met Expeditie Robinson.

Dan de prijs: 1200 euro voor een weekje op pad is tegenwoordig haast de norm. Het lijkt best een goede deal, zogenaamd all-in naar Zuid-Afrika. Maar als je voor dat geld dan ook nog een kamer moet delen met een snurkende collega die altijd nét als je wilt douchen de badkamer voor een uur claimt, laat mij dan maar meedoen met Expeditie Robinson.

Pas ontdekte ik op een studiereis met ‘eigen bijdrage’ dat letterlijk alles gesponsord was: van de vliegtickets tot en met de laatste lunch op het vliegveld. Excuus van de partner: “wij steken er ook tijd en mankracht in om deze reis te begeleiden”. Weg win-win. Je hoort mij ook niet over de tijd die ík erin steek, de vervanging die ik moet regelen, de klanten die ik niet kan helpen in die week en de inkomsten die ik moet delen met mijn vervanging.

Van een andere touroperator hoorde ik, dat ik niet mee mocht op een studiereis omdat ik niet genoeg boekte. Die moeten zich afvragen wat het doel is van hun studiereizen: wil je iemand belonen voor eerder geleverde prestaties (daar heb je commissiestaffels voor), of zoek je juist nieuwe fans van je product?

Uit de grond van mijn hart, kan ik je vertellen dat bij mij de sales voor een product pas gaan lopen vanaf het moment dat ik het zelf heb ervaren. Zonder studiereis was ik nooit in staat geweest om warm te lopen voor Disneyland, Ierland of Marsa Alam.

Ik doe dan ook nooit mee met wedstrijden om zoveel mogelijk te verkopen voor een famtrip ticket. Als eenpitter laat ik bij voorbaat de moed al zakken.

Dus: lieve travel partners, wees transparanter over je studiereizenbeleid, kom snel met een bevestiging (of afwijzing) en maak het gratis. Dat kan makkelijk als je maar goede afspraken maakt over de return of investment.

Recente berichten