DEN HAAG - Reisaanbieders moeten consumenten die een reis bij hun boeken vooraf beter informeren over de risico’s tijdens een reis naar een gebied met code oranje. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij wijzen reisaanbieders op het recht dat de consument heeft om vooraf deze risico’s te weten voordat zij een pakketreis boeken.
Zo kunnen beperkende maatregelen het vakantiegenot beperken of kunnen consumenten het risico lopen dat de boeking niet kosteloos geannuleerd kan worden, aldus de ACM. “Aan het reizen naar gebieden met code oranje kleven in de huidige coronacrisis de nodige risico’s”, meldt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “De kleurcodes zeggen niet alleen iets over het risico op besmetting, maar kunnen ook iets zeggen over beperkende maatregelen die er gelden.” Zulke maatregelen bieden niet altijd het recht op kosteloos annuleren voor de klant.
Beter informeren
Reisorganisaties bieden pakketreizen aan naar oranje bestemmingen als zij vinden dat de reis veilig en zonder grote beperkingen uitgevoerd kan worden. Hierbij moet de reisorganisatie de klant beter informeren over de maatregelen ter plekke en de mogelijkheden voor kosteloos annuleren of omboeken, stelt de ACM. Daarnaast moeten de reisaanbieder goed bereikbaar zijn voor vragen en verzoeken van klanten en zijn zij verplicht om tijdens de reis hulp en bijstand te bieden bij onvoorziene omstandigheden. Bij verslechterde omstandigheden op de bestemming kan dit betekenen dat de reizigers kosteloos worden gerepatrieerd.
De ACM houdt de informatieverstrekking aan consumenten in de gaten, onder andere aan de hand van meldingen. Ook roept zij reisaanbieders op die doorgaan met het aanbieden van pakketreizen naar oranje gebieden om extra flexibiliteit te bieden, bijvoorbeeld met omboekgaranties tot kort voor vertrek.