14 mei 2025
Thumbnail voor ‘All inclusive’ blijkt misleidende term bij veel Nederlandse en Duitse hotels

‘All inclusive’ blijkt misleidende term bij veel Nederlandse en Duitse hotels

Reizigers die dromen van een luxe all inclusive verblijf krijgen lang niet altijd wat ze verwachten. Uit onderzoek van reisplatform VerliefdopAllInclusive.nl blijkt dat slechts 4 van de 15 onderzochte hotels in Nederland en Duitsland daadwerkelijk voldoen aan de verwachtingen van reizigers.

Hoewel ‘all inclusive’ suggereert dat eten, drinken en entertainment allemaal inbegrepen zijn, blijkt dit in de praktijk vaak anders. Uit het onderzoek blijkt dat slechts in 4 van de 15 hotels een standaard lunch is inbegrepen en in één hotel moesten gasten hun lunch zelf smeren tijdens het ontbijt. Ook de drankjes blijken onder de ondervraagden een punt te zijn. "Veel reizigers verwachten bij 'all inclusive' de hele dag door een drankje te kunnen bestellen, van koffie in de ochtend tot een wijntje in de avond", zegt Timothy Ferguson van VerliefdopAllinclusive. In praktijk blijkt dat de open bar vaak onder een tijdsslot valt. "Buiten die uren betaal je gewoon de volle mep, en dat is niet wat mensen verwachten."

Uit een peiling onder ruim 500 reizigers blijkt dat 92 procent verwacht dat drankjes de hele dag beschikbaar zijn, en 90 procent vindt dat álle maaltijden en basisdranken bij de prijs in moeten zitten.

Misleidend
“Veel hotels noemen het 'all inclusive', maar bieden eigenlijk volpension met een extra drankje aan,” aldus Ferguson. “Dat leidt tot frustratie en teleurstelling.”

Ook wellness- en fitnessfaciliteiten blijken lang niet altijd inbegrepen. Slechts een handvol hotels biedt deze zonder extra kosten aan.

Een positieve uitzondering is Preston Palace in Almelo, waar volgens het onderzoek werkelijk álles inbegrepen is.

Recente berichten