Op de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht hebben de ANVR, het garantiefonds SGR, Het Verbond van Verzekeraars en het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) een convenant ondertekend waarin afspraken zijn gemaakt over de samenwerking in geval van een bijzondere crisissituatie: het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC).
Het convenant is bedoeld om de gezamenlijke inzet voor Nederlandse reizigers in het buitenland te waarborgen. Het is een opvolger van de samenwerking die tijdens de coronapandemie vele Nederlanders heeft geholpen om veilig naar huis te keren, en is nu geïntroduceerd voor toekomstige noodsituaties. “Het advies aan Nederlanders is in de eerste plaats om zich goed voor te bereiden door het reisadvies te raadplegen op NederlandWereldwijd.nl of via de Reisapp. Voor uitzonderlijke situaties zoals deze vormt het BBC een belangrijke stap in het versterken van de samenwerking tussen de overheid, verzekeraars en de reisbranche," benadrukt Caspar Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken.
Hoewel er doorgaans goede voorbereidingen zijn, kan er altijd een situatie ontstaan waarin Nederlanders de hulp van de overheid, verzekeraars en reisorganisaties nodig hebben. Frank Radstake, directeur van de ANVR, voegt toe: “Reisorganisaties zijn wettelijk verplicht hun klanten hulp en bijstand te bieden, wat zij doorgaans ook doen. Toch kunnen er situaties zijn waarin dit niet mogelijk is. Het is dan verstandig om samen duidelijke werkafspraken te maken om reizigers in die gevallen alsnog te kunnen helpen.”
Het convenant komt in werking wanneer reguliere diensten en bijstand van de betrokken partijen onvoldoende zijn om reizigers terug naar Nederland te helpen, en dit binnen een redelijke termijn en op een redelijke manier niet mogelijk is. Het ANVR legt uit dat de BBC beschrijft wat de verantwoordelijkheden van de afzonderlijke partijen, de gezamenlijke doelstellingen en de soorten crisissituaties waarvoor het van toepassing is. Het bevat verder afspraken die bedoeld zijn om een snelle en gecoördineerde respons te bieden in noodsituaties zoals natuurrampen, oorlogen of pandemieën, waarbij een significant aantal Nederlandse reizigers in gevaar verkeert of schade ondervindt.
"Het convenant biedt ons vooraf richtlijnen om reizigers in veiligheid te brengen, zodat we goed voorbereid zijn op mogelijke crises. Verzekeraars hebben via alarmcentrales direct contact met reizigers en kunnen in uitzonderlijke situaties helpen,” vertelde Geeke Feiters, namens het Verbond van Verzekeraars, op de Vakantiebeurs.