11 oktober 2024
Thumbnail voor Brandjes blussen,TikTok-tactieken en vooral van elkaar leren

Brandjes blussen,TikTok-tactieken en vooral van elkaar leren

De VIP-trip naar Alanya, georganiseerd door Corendon, was vooral ook een leerzame ervaring. Twee opvallende deelnemers waren June Römer (22), die samen met haar moeder Joyce Fonteijn, directeur van Kupers Reisinfo, deelnam, en Leonie Wünker (29), dochter van Gerda Klooster, directeur van Klooster Reizen in Groningen. Beide jonge ondernemers zijn actief betrokken bij de bedrijfsvoering van de familiebedrijven.

De jongste deelnemers tonen veel respect voor Gunay Uslu, CEO van Corendon. Haar openheid, oprechte interesse en bereidheid om kennis te delen, maakt deze eerste VIP-trip tot een succes. “Het is geweldig hoe we in deze groep van ervaren ondernemers zijn opgenomen. Natuurlijk blijft het een beetje spannend, maar de sfeer is zo laagdrempelig dat we ons volledig op ons gemak voelen,” stelt Leonie.

June Römer: Enthousiasme voor de reisbranche
June, net afgestudeerd met een master Management/Consultancy op zak, vertelt dat ze tijdens haar studie werkte aan de balie van het familiebedrijf, wat haar enthousiasme voor de reisbranche aanwakkerde. Nu is ze werkzaam bij Kupers Reisinfo, voornamelijk vanuit de vestiging in Geleen, als reisspecialist. Drie dagen per week werkt ze aan de balie en de andere twee dagen richt ze zich op de marketing en HR. Ze beschrijft zichzelf als een vliegende keep binnen het bedrijf. “Ik leer ontzettend veel en krijg alle vrijheid van mijn moeder in mijn nieuwe rol, maar thuis worden zaken wel besproken. We praten veel over werk tijdens het eten. Ik krijg complimenten over wat goed gaat, maar ook feedback op wat beter kan. Dat ben ik gewend, maar het samenwerken is soms best even wennen,” zegt ze met een glimlach.

Leonie Wünker: Eigen draai aan het familiebedrijf
Leonie, werkzaam bij Klooster Reizen in Groningen, woont niet meer thuis. “Mijn moeder geeft me ook veel vrijheid. Ze zegt vaak: ‘Doe je eigen ding en kijk wat je moet doen.’ Uitleggen vindt ze lastig, ze heeft tenslotte 30 jaar alles zelf gedaan. Als ik iets niet begrijp, zegt ze: ‘Probeer het gewoon, en als het niet lukt, vraag je maar om hulp. Toen ik het bedrijf van mijn oma overnam, heb ik ook veel dingen aangepast. Geef je eigen draai er maar aan,’ zegt ze. En dat doe ik ook. Ik ontdek veel nieuwe dingen en wanneer er een probleem ontstaat, is het voor mij de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Dus naast mijn werk aan de balie ben ik ook regelmatig bezig met brandjes blussen,” aldus Leonie.

Modernisering van de familiebedrijven
Beide vrouwen zijn vastbesloten om de bedrijven te moderniseren. June wil de social media van het bedrijf naar een hoger niveau tillen, met name door platforms zoals TikTok in te zetten om een jonger publiek aan te spreken. “Ik wil zaken moderniseren, niet alleen met Instagram en TikTok, maar ook met andere moderne tools,” vertelt ze enthousiast.

Leonie richt zich meer op de efficiëntie van bedrijfsprocessen. “Sommige dingen kosten te veel stappen, dat kan sneller en efficiënter,” zegt ze. Daarnaast wil ze meer data verzamelen om betere beslissingen te kunnen nemen. “Data kan ons helpen om gerichter te werken en klanttevredenheid te verhogen.”

Ondernemerschap met de paplepel ingegoten
Het ondernemerschap is hen beiden met de paplepel ingegoten. “Ondernemerschap is iets wat ik vanuit huis heb meegekregen. Elke avond ging het aan tafel over werk, met de lusten én de lasten,” vertelt Leonie. “Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en uiteindelijk biedt de reissector een geweldige kans om mij verder te ontwikkelen en mensen blij te maken. Dat is toch het mooiste wat er is!”

Leren van elkaar
Beide dames sluiten af dat de VIP-trip geweldig is omdat ze zoveel van anderen leren. “Als iemand zegt: ‘Wij doen het zo, probeer dat eens’, dan denk je meteen: ‘Ja, goed idee’. En andersom werkt het net zo. We leren van elkaar.”