BRUSSEL - Luchtvaartmaatschappijen die zonder nachtslot tóch ’s avonds laat op Brussels Airport starten of landen worden steviger aangepakt. Dat zegt luchthaventopman Arnaud Feist. Op de Belgische luchthaven mag wel in de nacht gevlogen worden, maar er gelden strenge regels.
Het aantal nachtslots, bedoeld voor vluchten die tussen 23.00 en 6.00 uur vertrekken of aankomen, is gelimiteerd op 16.000 per jaar. Soms komt het voor dat vluchten die normaliter buiten die uren gebruik zouden maken van de luchthaven met vertraging kampen. Nu wordt daar nog soepel mee omgegaan, maar volgens Feist komt daar verandering, zo zegt hij tegen persbureau Belga.
Als een vliegtuig dat vóór 23.00 uur in de lucht had moeten zijn het vertrekslot mist, dan moet het terugkeren naar de gate en het de volgende dag nog eens proberen. Daarmee wil Feist een signaal afgeven naar de omgeving, dat Brussels Airport de nachtrust van omwonenden serieus neemt. Als een toestel later landt dan gepland, dan dreigt een boete.
Concreet verwacht de luchthaventopman tien procent minder vluchten in de nacht, in totaal 1.500 per jaar.
Kan niet zonder
In de mei-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine stelde Feist dat Brussels Airport niet het voornemen heeft om helemaal geen nachtvluchten te accommoderen. Pakketvervoerders als DHL, dat op de luchthaven een belangrijke vestiging heeft, is daarvan te afhankelijk.
Op verschillende Europese luchthavens geldt een streng nachtregime. Sommige luchthavens, zoals die van Frankfurt en Düsseldorf, zijn 's nachts helemaal gesloten. Op Schiphol ligt het aantal nachtvluchten onder vuur; dat moet snel worden verminderd om de geluidshinder voor omwonende te beperken.