23 augustus 2025
Thumbnail voor Column Kees Bikker: Noodhulp en leermomenten

Column Kees Bikker: Noodhulp en leermomenten

Op het moment dat ik dit schrijf is zo’n beetje 50 procent van mijn jaaromzet op pad in diverse streken. Dat is kostbare waar, dus ben ik ook uiterst alert of dingen goed gaan. Ik check elke vlucht in Flightradar en houd de weerberichten bij per land. Gelukkig heb ik zelf geen vakantie gepland en kan ik er zo volop zijn voor mijn klanten die zich overal rondbewegen.

Dat geeft voor mezelf een gerust gevoel. Niets voelt machtelozer dan niet te kunnen helpen als je er moet zijn voor je klanten. Dus zorg ik dat ik in het hoogseizoen in ieder geval zelf niet op vakantie ben. Die voorzorgsmaatregel is nooit voor niets, helaas. Alleen de afgelopen week heb ik al een aantal keren noodhulp moeten verlenen. Een greep uit de incidenten.

Voor een gezin op reis door Sri Lanka hadden we met de lokale partner geregeld dat er overal kamers waren die toegankelijk waren voor een gezinslid in een rolstoel. Als een hotel invalidenkamers heeft, dan mag je er ook vanuit gaan dat de gast in rolstoel zich een beetje kan voortbewegen door het hotel. Maar op een adres waar het gezin drie nachten zou blijven werden ze verrast door een restaurant op de eerste etage, uitsluitend per smalle en steile trap bereikbaar. De onbeholpen oplossing? Voor de invalide persoon werd een tweepersoonstafeltje beneden aan de trap opgesteld, de andere drie personen konden boven eten en voor haar keuzes maken uit het buffet.

Benieuwd naar de rest van de column? Klik hier om verder te lezen.

Meer van dit soort verhalen lezen? Word member en ontvang elke maand het nieuwste magazine op je deurmat.

Recente berichten