SCHIPHOL - ‘Kies voor zoveel mogelijk bescherming en boek een pakketreis’, dat is het advies van de Consumentenbond naar aanleiding van de honderden vluchten die Transavia heeft geannuleerd.
De afgelopen tijd horen passagiers van Transavia met enige regelmaat dat hun vlucht wordt geannuleerd. “Gelukkig heb je veel rechten als passagier. Transavia moet zorgen voor een vervangende vlucht”, laat Babs van de Staak van de Consumentenbond aan NU.nl weten. “Ben je niet enthousiast over het alternatief en heb je zelf iets beters gevonden bij een andere luchtvaartmaatschappij, dan mag je ook op kosten van Transavia daar boeken.” Ook is het mogelijk je reis naar de herfstvakantie te verplaatsen of je geld terug te krijgen.
Indekken
De Consumentenbond adviseert om voor zoveel mogelijk bescherming te zorgen en een pakketreis te boeken. “Je indekken voor zo'n annulering, ook als de oorzaak iets anders is dan het gebrek aan vliegtuigen, lukt eigenlijk niet. Een annuleringsverzekering is hiervoor ook niet bedoeld. Die zal je naar de luchtvaartmaatschappij verwijzen.”
Mocht je toch vlucht en verblijf los van elkaar willen boeken, ga dan voor een ticket direct bij de luchtvaartmaatschappij zelf. “Een ticketsite lijkt soms goedkoper in de kale prijs, maar is dat door allerlei bijkomende kosten vaak niet”, aldus Van der Staak tegen NU.nl.
Compensatie
Horen Transavia-klanten korter dan twee weken van te voren dat hun vlucht wordt geannuleerd, hebben ze mogelijk recht op extra compensatie. De hoogte hiervan verschilt en is afhankelijk van de vluchtafstand en de geleden vertraging als je een vervangende vlucht krijgt.