"Reisorganisaties proberen nog steeds klanten te lokken met misleidende aanbiedingen", dat constateert de Consumentenbond na nieuw onderzoek. Volgens de belangenorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat de prijs tijdens het boeken verandert. "Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie."
Onderzoekers van de bond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Twee derde van de onderzochte aanbiedingen bleek niet te kloppen, aldus de bond: "Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen." Ook bij TUI klopte het vaak niet, stellen de onderzoekers.
Begin vorig jaar kwam de Consumentenbond al tot vergelijkbare conclusies, waarna reisaanbieders beterschap beloofden. "Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Ze zegt dat de bond het onderzoek ook heeft gedeeld met toezichthouder ACM met het verzoek om te handhaven.
ANVR
Reiskoepel ANVR benadrukt dat reisondernemingen zich aan wet- en regelgeving moeten houden en aan de reclamecode reisaanbiedingen. Daarin staan de afspraken opgenomen voor reisreclames. "Het afgelopen jaar is toezichthouder ACM gekomen met geheel nieuwe inzichten over prijstransparantie, overigens niet zozeer op basis van veranderde wetgeving. Het gaat daarbij om inclusieve prijzen, inclusief kosten per boeking en lokale belastingen. ANVR adviseert haar leden deze nieuwe inzichten te volgen en is inmiddels begonnen met een herziening van de reclamecode om deze hierop aan te passen", reageert een woordvoerster.
De ANVR heeft er volgens haar begrip voor dat de aanpassingen reisbedrijven "enige tijd kost om voor elkaar te krijgen".
In oktober vorig jaar bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de Consumentenbond een eerdere publicatie over misleidende aanbiedingen van reisorganisaties niet hoefde aan te passen. Prijsvrij en D-Reizen hadden de bond aangeklaagd omdat ze wilden dat de organisatie het artikel zou rectificeren. Het gerechtshof gaf de Consumentenbond hierover ook gelijk in hoger beroep. De zaak draaide om een publicatie waarin de consumentenorganisatie ook al stelde dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met aanbiedingen.