21 november 2024
Thumbnail voor Duurzamer vliegen met hetzelfde comfort: Airbus denkt aan de kilo’s

Duurzamer vliegen met hetzelfde comfort: Airbus denkt aan de kilo’s

Schiphol - Dankzij lichtere materialen zijn vliegtuigen de laatste decennia over het algemeen lichter geworden. Maar dat geldt niet voor het interieur. Al zijn er tegenwoordig hele dunne en lichte stoelen, de Business Class-suites met elektrisch verstelbare stoelen spekken de kilo’s. Om nog maar te zwijgen over het gewicht van alle beeldschermen en aanverwante apparatuur die bij vliegen anno 2023 horen.

Airbus presenteerde tijdens de Aircraft Interiors Expo in Hamburg begin juni de Airspace Cabin Vision 2035+, met gewichtsbesparende concepten. Hoofd Cabine Marketing Ingo Wuggetzer rekende voor dat over de gehele levensduur van een A350, 10 tot 20 procent van de milieubelasting van het vliegtuig wordt veroorzaakt door het interieur. Hiervan komt ongeveer de helft voor rekening van het gewicht.

Recyclen
In de visie 2035+ zet Airbus in op drie pijlers, die voor een fundamentele verandering in de cabine kunnen zorgen. De eerste is een nieuwe manier van ontwerpen, door Wuggetzer aangeduid als ‘Bionic design’. Bionisch ontwerpen kan een onderdeel 40 procent lichter maken. Pijler twee is hergebruik van materialen, in het bijzonder van kunststoffen. Je kunt ook overtollige materialen opnieuw gebruiken. Airbus heeft uit koolstofvezel dat over bleef bij de productie van de A350 nieuwe wandpanelen gemaakt.. Zo’n wandpaneel is volgens Wuggetzer 18 procent lichter dan indien gemaakt van ander kunststof, dus dat maakt het interessant om deze route verder te bewandelen.

Tezamen zullen deze dingen het aanzien van de vliegtuigcabine veranderen. Nu al zijn interieurs lichter en ruimtelijker, maar in de Cabin Vision 2035+ wordt dat alleen maar meer.

Wil je meer lezen over het 2035+ concept? Lees dan het volledige artikel in de Reisbizz Airline Special.