21 november 2024
Thumbnail voor ECTAA: Air Belgium laat passagiers en bedrijven in de steek

ECTAA: Air Belgium laat passagiers en bedrijven in de steek

BRUSSEL - Het bericht dat Air Belgium vanaf 3 oktober stopt met passagiersvluchten is niet in goede aarde gevallen bij de ECTAA, de Europese overkoepelende organisatie van reisbrancheverenigingen. De belangenorganisatie laat in een verklaring weten dat de luchtvaartmaatschappij haar klanten in de steek laat. “Deze flagrante minachting voor de rechten van passagiers is in tegenspraak met de EU-verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers.”

“Air Belgium heeft een verzoek ingediend voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure, een juridisch mechanisme dat bedoeld is om zijn schulden te bevriezen en binnen een tijdsbestek van vijf jaar over terugbetalingsvoorwaarden te onderhandelen”, schrijft de ECTAA. “Belgische mediabronnen suggereren dat als dit plan goedkeuring krijgt van de gerechtelijke autoriteiten, passagiers tot een jaar moeten wachten op hun terugbetaling. Deze flagrante minachting voor de rechten van passagiers is in tegenspraak met de EU-verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers, die bepaalt dat passagiers recht hebben op restitutie binnen zeven dagen na een vluchtannulering.”

“Het mislukken en de daaropvolgende stopzetting van de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen vormen een ernstig probleem, waardoor consumenten kwetsbaar en financieel onder druk komen te staan. Sinds 2017 zijn er meer dan 140 faillissementen van luchtvaartmaatschappijen geweest, en de gevolgen van deze mislukkingen zijn wijd en zijd voelbaar”, aldus ECTAA-voorzitter Frank Oostdam. "Passagiers die reispakketten hebben geboekt, worden veel beter beschermd, maar dit vormt een aanzienlijke last voor touroperators, waarvan er vele kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s) zijn. Touroperators moeten alternatieve tickets voor hun klanten regelen, die doorgaans op korte termijn veel duurder zijn. Tegelijkertijd krijgen ze geen vergoeding voor de oorspronkelijk geannuleerde vluchten."

De Nederlandse reisbrancheorganisatie, de ANVR, hoopt dat de Europese Commissie ingrijpt. “Het is absoluut noodzakelijk dat deze dringende kwesties dringend worden aangepakt tijdens de komende herzieningen van de richtlijn pakketreizen en binnen het kader van de wetgeving inzake passagiersrechten. De Europese Commissie moet snel en beslissend optreden om de rechten en belangen van passagiers en reisorganisaties die hun klanten bedienen, te beschermen.”