10 december 2025
Thumbnail voor Felle concurrentie doet TUI Group goed: winst veel hoger dan verwacht

Felle concurrentie doet TUI Group goed: winst veel hoger dan verwacht

TUI Group heeft in het boekjaar 2025 veel meer winst gemaakt dan het bedrijf zelf vooraf had gedacht. En dat terwijl het bedrijf zegt te maken te hebben met een sterk concurrerende reismarkt. Met name de cruisemarkt groeide sterk.

De winst voor belastingen van de TUI Group bedroeg in het boekjaar dat loopt tot 30 september 1,46 miljard euro. Dat is 12,6 procent meer ten opzichte van het voorgaande jaar. En dat is hoger dan wat het bedrijf zelf had verwacht: namelijk een groei van 9 tot 11 procent. De omzet van de groep steeg met 4,4 procent tot 24,2 miljard euro.

Sebastian Ebel, CEO van de TUI Group, verklaarde dat TUI zich “in een sterk competitieve marktomgeving” met deze cijfers goed heeft weten te handhaven. Het doel voor TUI in de toekomst is “met eigen, gedifferentieerde producten wereldwijd te groeien en daarmee minder afhankelijk te worden van de uitdagende Europese marktomstandigheden”.

Na de groei over het afgelopen boekjaar verwacht de in het Duitse Hannover gevestigde TUI Group dat de winst ook voor het volgende jaar met 7 tot 10 procent gaat groeien.

De divisie Holiday Experiences (met TUI Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement) en de cruisedivisie, die bestaat uit Hapag-Lloyd Cruises, TUI Cruises en Marella, behaalden allebei recordresultaten.

Holiday Experiences noteerde een winst voor belastingen van €1,31 miljard, tegenover €1,09 miljard vorig jaar. De cruisedivisie is nog een stuk kleiner, maar groeide qua winst met maar liefst 29 procent tot bijna een half miljard euro.

“De cruisemarkt blijft zeer aantrekkelijke vooruitzichten bieden voor duurzame, winstgevende groei: consequent hoge capaciteitsbenutting, meer passagiersdagen en hogere dagtarieven,” aldus TUI. “De groei in dit segment wordt gedreven door investeringen in nieuwbouwschepen voor TUI Cruises.”

Het bedrijf benadrukte daarnaast dat reisagenten een belangrijke rol blijven spelen in het succes van TUI: “Gekwalificeerd advies en de ervaring van reisspecialisten zijn waardevol voor onze gasten en voor ons. Wij bieden een reiservaring die alleen TUI kan leveren.”

Later vandaag gaan we op Reisbizz verder in op de resultaten van TUI en de strategie

Recente berichten