Duurzaamheid, toekomstverwachtingen, geopolitieke spanningen - de reisbranche dealt met een groot palet aan uitdagingen. Om wat meer duiding te geven, vragen we met enige regelmaat ons Reisbizz Panel voor wat toelichting op thema's die spelen in de reissector. Ditmaal de vraag: Hoe zorg je ervoor dat klanten blijven terugkomen?
Arjan Dijkshoorn van VakantieXperts de Reiszaak trapt af en zet zijn collega's in het zonnetje: "Door te doen waar we goed in zijn. Mensen een vakantie bezorgen waarbij ze volledig ontzorgd zijn. Dit doen we met heel fijn personeel waar ik iedere dag weer bijzonder trots op ben. Er is geen tot weinig verloop binnen het bedrijf. Iedereen die bij ons werkt, 17 mensen inmiddels, doet dit al jaren. Zonder goed personeel kun je beter wat anders gaan doen."
Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham vertelt over hoe zij klanten laat terugkomen: "Door steeds dezelfde service te verlenen, de klant te ontzorgen, maar ook door de vele know hows van ons team. Zo krijgen we vaak te horen dat we snel zijn met reageren. Wanneer een klant een vraag stelt via app, telefoon, of mail moet je diegene gelijk het gevoel geven dat er geluisterd wordt. Ik heb er zelf een gruwelijk hekel aan bij andere bedrijven dat je zelf overal achter aan moet bellen. Daarnaast zijn de klanten zelf ook onze ambassadeurs: mond op mondreclame is nog steeds onze beste reclame. Blijf gewoon je local hero, dan komt het goed!"
Leonie Wünker van Klooster Reizen: "Door te blijven investeren in onze relatie met de klant, in onze medewerkers en in de locaties waar we gevestigd zijn. Wij bellen écht geïnteresseerd na afloop van de geboekte vakantie hoe deze voor de klant is geweest. Voor ons is elke klant belangrijk en geen nummer in de lijst. Daarnaast blijven we ook investeren in onze medewerkers. Op het gebied van studiereizen, maar ook op het gebied van de sfeer bij ons op kantoor en werkplezier."
"Als je kwaliteit levert, klanten pampert, aandacht geeft en klanten hebben een goed gevoel bij jou, komen ze echt wel terug. Er moet over je gesproken worden in positieve zin, dus ik ga altijd goedgemutst boodschappen doen en heb voor ieder een praatje. Niet alleen de commerciële actie is belangrijk, maar juist de zaken eromheen welke spelen bij de mensen. Ik geef de reisbescheiden altijd persoonlijk af en maak een praatje of kopje koffie erbij. Klanten waarderen dit enorm, of het nou een grote reis is of een simpele trip binnen Europa, iedere klant verdient mijn aandacht," aldus persoonlijk reisadviseur Diana Nohlen.
Sanne Veerman, ZRA bij TUI at Home, besluit: "Ik zorg ervoor dat klanten blijven terugkomen door service te bieden die ondersteunt en ontzorgt waar nodig, door laagdrempelig en bereikbaar te zijn en vooral door in contact te blijven zodat klanten altijd het gevoel hebben dat ik er ben voor, tijdens en na de reis."