Wat ooit begon als een praktisch ruilsysteem voor docenten in de jaren vijftig, groeit nu uit tot een trendy manier van reizen. Dankzij digitalisering, thuiswerken en stijgende reisprijzen ontdekken steeds meer reizigers, ook in het hogere segment, de charme van huizenruil.
De Amerikaanse Rachel Levak probeerde het voor het eerst aan de Atheense Rivièra. Twee weken strand en cafés, voor slechts 435 dollar aan service- en schoonmaakkosten. Ze ruilde haar woning in Miami met die van fotograaf Andreas Sellinidis uit New York, die een vakantiehuis in Athene bezit.
Volgens Justine Palefsky, CEO en medeoprichter van Kindred, is die combinatie van waarde en authenticiteit precies wat reizigers aanspreekt. “Reizen is steeds duurder en afstandelijker geworden,” zegt ze. “Wij bieden een alternatief dat draait om community.” Het in 2021 opgerichte platform zag het aantal boekingen tussen 2023 en 2024 vervijfvoudigen en telt inmiddels bijna 200.000 leden, een groei van 70 procent.
Ook gevestigde spelers profiteren. HomeExchange, een pionier binnen de inmiddels vijf miljard dollar waard zijnde huizenruilindustrie, zag het ledenaantal met 32 procent stijgen tot ruim 250.000. In 2022 lanceerde het bedrijf HomeExchange Collection, gericht op luxe reizigers met aanbod van kastelen, jachten en villa’s. ThirdHome focust op eigenaren van tweede huizen in het topsegment. “Luxe ging vroeger over bezit,” zegt oprichter Wade Shealy. “Nu draait het om ervaring.”