SCHIPHOL - JetBlue wil vluchten van New York en Boston naar Schiphol beginnen met Airbus A321neoLR's, maar de aanvragen voor slots op Schiphol worden steeds afgewezen. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is daar nu zo klaar mee dat ze een klacht indient tegen de Nederlandse staat en het Amerikaanse ministerie van Transport vraagt om in te grijpen.
In de klacht die JetBlue bij het US Department of Transport heeft ingediend, somt de maatschappij alle pogingen op die ze gedaan heeft om slots op Schiphol te krijgen. Zo heeft JetBlue onder meer geprobeerd om slots van het verbannen Aeroflot en het bankroete Flybe over te nemen, maar elke keer was het antwoord van de Nederlandse slotcoördinator ACNL: nee.
“De weigering van ACNL om slots beschikbaar te stellen aan JetBlue, en de weigering van de Nederlandse overheid om de nodige stappen te ondernemen voor een dergelijke toewijzing, komen beide voort uit een plan van de Nederlandse regering om geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op te leggen aan Schiphol door jaarlijkse terugdringing van het aantal vliegbewegingen op de luchthaven van 500.000 naar 440.000”, zo schrijft JetBlue in de klacht.
Het gevolg daarvan, het onmogelijk maken voor JetBlue om lijndiensten tussen de VS en Schiphol te beginnen, zou in strijd zijn met het luchtvaartverdrag van de EU en de VS voor open toegang. De Amerikanen vragen daarom het US Department of Transport om in te grijpen en zo nodig met dwang- of vergeldingsmaatregelen ervoor te zorgen dat JetBlue slots krijgt, desnoods van KLM.
Laatstgenoemde maatschappij moet vanwege mededingingsregels concurrentie mogelijk maken tussen Schiphol en de VS, omdat de joint venture Air France-KLM, Delta en Virgin anders te machtig zou worden op de trans-Atlantische markt. Eerder kon Norwegian daardoor al een lijndienst tussen Schiphol en New York beginnen, maar die route werd gestaakt aan het begin van de coronacrisis.
“Als de Nederlandse autoriteiten niet aan JetBlue de slots geven (bijvoorbeeld die onlangs beschikbaar zijn gekomen van Aeroflot en Flybe) die noodzakelijk om toegang te krijgen tot Schiphol en om de Amerikaans-Nederlandse markt te betreden, zou het ministerie moeten eisen dat KLM dergelijke slots (ten minste twee slotparen) aan JetBlue ter beschikking stelt.”
Harde uithaal naar Nederland
In de conclusie haalt JetBlue nog eens hard uit naar Nederland:
“Toegang tot Schiphol is van cruciaal belang voor het behoud van een positieve luchtvaartrelatie tussen de Verenigde Staten en Nederland – ironisch genoeg de gevierde eerste Open Skies-partner van de Verenigde Staten. Als dit niet wordt geadresseerd - als JetBlue geen toegang krijgt tot Schiphol - dan is dat schadelijk voor die relatie.”
“Het voortdurende falen van de Nederlandse regering om te verzekeren dat JetBlue toegang krijgt tot Schiphol is duidelijk "niet te rechtvaardigen" en "onredelijk" onder 49 U.S.C. § 41310(c)(1), en de tijd is gekomen voor het ministerie om een beroep te doen op haar door het congres verleende autoriteit om activiteiten met een duidelijk discriminerend effect aan te pakken en te verhelpen.”
In het verleden heeft het Amerikaanse ministerie van Transport hard ingegrepen als andere landen zich niet aan luchtvaartverdragen met de VS hielden, en volgens JetBlue zou dat nu weer moeten gebeuren als Nederland niet snel alsnog met slots over de brug komt.
Meer over dit onderwerp in de nieuwste aflevering van de Luchtvaartnieuws Podcast.