4 november 2025
Thumbnail voor Jongeren herontdekken het reisbureau met hulp van AI

Jongeren herontdekken het reisbureau met hulp van AI

Waar lange tijd werd gedacht dat fysieke reisbureaus hun langste tijd gehad hadden, blijkt uit recent onderzoek van ABN AMRO en NBTC dat juist jongere generaties deze traditionele vorm van reisadvies opnieuw ontdekken. Generatie Z (18-24 jaar) en millennials (25-34 jaar) maken steeds vaker gebruik van fysieke reisbureaus, en van kunstmatige intelligentie (AI), om hun vakantie te plannen.

Sinds de coronapandemie beleeft reisbranche een indrukwekkende comeback. ABN AMRO signaleert dat de gemiddelde jaaromzet van reisbureaus bijna weer op het niveau ligt dat bereikt zou zijn als de groeilijn van vóór 2020 was doorgetrokken. Opvallend is dat inflatie en de opkomst van AI geen negatieve invloed hebben gehad op de omzetcijfers. Integendeel: de piek in het derde kwartaal is hoger dan ooit, terwijl de boektermijn juist korter wordt. Volgens ABN AMRO boeken reizigers later, mede door de onzekerheid in de wereld.

Jongeren herontdekken het reisbureau
Volgens NBTC is het gebruik van fysieke reisbureaus als informatiebron gestegen van 6 naar 8 procent tussen april 2024 en juli 2025. Onder jongeren is die groei nog opvallender: van 5 naar 12 procent bij 18-24-jarigen en van 3 naar 10 procent bij 25-34-jarigen. Daarmee maken jongeren nu zelfs vaker gebruik van reisbureaus dan oudere generaties. Alleen 65-plussers (11%) komen nog in de buurt.

ABN AMRO verklaart deze trend doordat jongeren keuzestress ervaren door de overvloed aan reisinformatie op sociale media. Platforms als Instagram en TikTok tonen eindeloze droomvakanties, wat leidt tot een groeiende behoefte aan deskundig, persoonlijk advies. En dat vinden ze bij het reisbureau.

AI en de reisagent
AI speelt een steeds grotere rol in het zoek- en boekproces. Tools zoals ChatGPT en AI-shopping agents helpen reizigers bij het plannen van hun vakantie. Toch zorgt dat niet voor minder gebruik van reisagenten, juist het tegenovergestelde. AI leidt vaak tot boekingen via een reisagent of direct bij de accommodatie, ten koste van grote platforms als Booking.com en Expedia.

Reizigers zoeken niet langer alleen de laagste prijs, maar vooral de best passende ervaring. Reisbureaus die persoonlijke service weten te combineren met digitale expertise, worden daardoor waardevol als vertrouwensschakel tussen AI en de reiziger.

De nieuwe reisprofessional
De groei van zelfstandige reisagenten wordt ook opgemerkt. Volgens het CBS is het aantal zelfstandige reisagenten in tien jaar tijd met 32 procent gestegen, terwijl het aantal fysieke reisbureaus met 52 procent daalde.

Recente berichten