3 december 2025
Thumbnail voor Kopenhagen leert andere steden hoe je toeristen beloont voor positief gedrag

Kopenhagen leert andere steden hoe je toeristen beloont voor positief gedrag

Kopenhagen beloont sinds een jaar toeristen die zich duurzaam gedragen in de stad. En is nu een project gestart ook om andere steden en regio's op die manier duurzamer te maken. De Deense hoofdstad presenteerde vandaag tijdens het European Tourism Forum het wereldwijde model DestinationPay. Met dit initiatief wil het officiële toerismebureau van de stad, toeristen wereldwijd stimuleren om bijvoorbeeld de fiets te pakken, te helpen met een schoonmaakactie of een dagje langer te blijven.

Met CopenPay laat Kopenhagen bezoekers “betalen” door iets positiefs te doen: van het opruimen van afval in de grachten tot op de fiets naar een museum. Het doel blijft toeristen inspireren en aansporen zodat ze bewuster omgaan met de keuzes die ze maken tijdens het reizen. Denk bijvoorbeeld aan fietsen en reizen met het openbaar vervoer.

Nieuw dit jaar is dat ook reizigers die met de trein arriveren of langer blijven, 4 dagen of meer, worden beloond. Wie met een elektrische auto komt, krijgt korting op parkeren. Het programma werkt grotendeels op vertrouwen, passend bij de Deense high-trustcultuur. Voor sommige beloningen moet bewijs worden geleverd, zoals een treinticket, een foto van fietsen of deelname aan een cleanup.

Praktische beloningen voor bezoekers
CopenPay biedt reizigers verschillende soorten beloningen. Zo bieden ze: gratis fietsverhuur, yoga-sessies, rondleidingen, maaltijden van vers overschotvoedsel, diner via JunkFood en gratis of gereduceerde toegang tot topattracties.

Sinds de start hebben al 30.000+ mensen meegedaan, steeg de fietsverhuur met 59%, en tonen 100+ bestemmingen wereldwijd interesse om het model ook te gaan gebruiken. Zeven op de tien deelnemers gaven aan hun gedrag thuis te hebben aangepast en 98% zou CopenPay aanbevelen aan anderen.

DestinationPay: een wereldwijd model
DestinationPay bouwt voort op het succes van CopenPay en biedt steden, regio’s en nationale toerismebureaus een schaalbaar framework om een eigen variant te ontwikkelen. CEO Søren Tegen Petersen: “We zien dat toeristen onderdeel willen zijn van een bestemming. CopenPay gaf hen die kans. DestinationPay is hoe we deze mindset wereldwijd opschalen. We moedigen andere steden aan ons model te gebruiken en delen al onze inzichten én uitdagingen.”

Berlijn was het eerste voorbeeld met een eigen variant, BerlinPay. Wonderful Copenhagen biedt daarnaast tools, data en playbooks om bestemmingen te helpen een eigen initiatief te implementeren. In februari 2026 organiseert DestinationPay een gratis webinar waarin twee jaar aan inzichten en ervaringen worden gedeeld.

Recente berichten