9 oktober 2024
Thumbnail voor Luchtvaart in cassatie tegen krimp Schiphol

Luchtvaart in cassatie tegen krimp Schiphol

SCHIPHOL - Een groot aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder alle Nederlandse, gaat gezamenlijk in cassatie tegen het arrest van het gerechtshof Amsterdam. Dat oordeelde begin deze maand in hoger beroep dat minister Harbers mag doorgaan met een tijdelijke experimenteerregeling die krimp van Schiphol naar 460.000 vluchten mogelijk moet maken. Door in cassatie te gaan wil de luchtvaartsector dat alsnog van tafel krijgen.


Het gaat onder andere om de KLM Groep (KLM, Martinair en Transavia), Delta Air Lines, United Airlines, JetBlue, Air Canada, easyJet, Corendon, TUI fly, brancheorganisatie IATA, die 300 leden wereldwijd heeft en Airlines for America (A4A), die tien grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt. De stap wordt ondersteund door brancheverenigingen BARIN, Air Cargo Netherlands (ACN), Airlines for Europe (A4E) en European Regions Airline Association (ERA).

“De uitspraak van het gerechtshof van Amsterdam leidt tot onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector. Uit de uitspraak blijkt niet op welke wijze een experimenteerregeling toegepast kan worden en hoe de handhaving ingevuld moet worden. Daarnaast is het arrest in strijd met nationale, Europese en internationale regelgeving. Het is daardoor onduidelijk wanneer, hoe en op welke manier het arrest zal worden uitgevoerd en wat het betekent voor het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol. Het is voor alle betrokken partijen belangrijk dat deze duidelijkheid er komt”, stellen de luchtvaartmaatschappijen in een gezamenlijke verklaring.

De experimenteerregeling van Harbers moet alvast krimp naar 460.000 vluchten mogelijk maken, in afwachting van de definitieve krimp naar 440.000 vluchten waarvoor een EU Balanced Approach-procedure gevolgd moet worden die veel tijd kost. Na het winnen van het hoger beroep, kort voor de val van het kabinet, liet Harbers weten dat hij de krimp naar '460' eind maart 2024 in wil laten gaan, bij de start van het volgende zomerseizoen. Maar na de val van het kabinet is dat onzeker geworden. De Tweede Kamer beslist in september welke onderwerpen controversieel worden verklaard en daarmee op de lange baan worden geschoven tot er een nieuw kabinet is.

De luchtvaartsector wil dat niet afwachten en gaat in cassatie, in de hoop dat de krimp naar '460' juridisch onmogelijk wordt gemaakt.

BARIN-voorzitter Marnix Fruitema gaf afgelopen vrijdag in de Luchtvaartnieuws Podcast al aan dat de kans groot was dat de luchtvaartsector in cassatie zou gaan. Beluister dat gesprek hier terug.