21 november 2024
Thumbnail voor Marjon Kaper: We willen onze vijf miljoen ANWB-leden optimaal bedienen met reizen

Marjon Kaper: We willen onze vijf miljoen ANWB-leden optimaal bedienen met reizen

DEN HAAG - Toch vooral bekend als fiets- en autobond, heeft de ANWB ook met vliegreizen een historische band. “Ja, vliegen zit net zo goed in onze genen. Vanaf het begin van de twintigste eeuw besteedde De Kampioen uitgebreid aandacht aan de eerste vliegtuigen. Toen al verwachtten we daar veel van als toeristisch vervoermiddel”, zegt Marjon Kaper in gesprek met Reisbizz Magazine, die sinds kort in de hoofddirectie is opgenomen, nadat ze vijf jaar directeur van ANWB Reizen is geweest.

Anno 2023 boekt een groot deel van de circa 200.000 eigen ANWB-reizigers vliegvakanties. “Ook ver weg. We richten ons met name op rondreizen, dat is wel onze corebusiness. Alles gebeurt nu geïntegreerd onder het ijzersterke ANWB-merk. Met uitzondering van onze camperspecialist Travelhome in Geldrop. Dat is een hele andere markt en meer een maatwerkreisbureau”, aldus Kaper.

Eén ANWB
Kaper heeft geen spijt dat dochterondernemingen Fox en Pharos op zijn gegaan in ANWB Reizen. “Dat was een bewuste keuze, een paar jaar geleden. De autovakanties van Pharos en verre reizen van Fox zijn gewoon gecontinueerd in het ANWB-merk. Dat hebben we uiteraard eerst onderzocht. SNP is verkocht. We hebben de ANWB zelf fors uitgebreid als reislabel voor onze leden. Daar gaan we mee door. Dit jaar zullen we ook pilots doen met partners in segmenten waar we zelf niet zo goed in zijn, zoals zonvakanties. Maar dan onder ‘Powered by ANWB’ bijvoorbeeld.”
Namen van touroperators waar ze mee gaan samenwerken kan Kaper nog niet noemen. “We zijn in gesprek. Ons doel is de vijf miljoen ANWB-leden optimaal te bedienen met reizen. Dus moeten we ook in dit opzicht het ANWB-merk met een enorme naamsbekendheid nog beter laden. Van kamperen tot fly-drives, van pakketvakanties tot flexibele maatreizen. Met ledenvoordeel. Wat dat betreft gaat ANWB zich meer manifesteren als platformorganisatie voor een totale vakantiebeleving, inclusief verzekeringen, kleding en andere spullen.”

Treinreizen
Het bedrijf werkt toe naar zes miljoen leden. Momenteel reist nog geen vijf procent van die leden met de eigen club. “Onze ambitie is om dat aantal tenminste te verdubbelen, verdeeld over alle reisvormen en vervoermiddelen. Ook de trein. We willen graag meer doen met treinreizen, maar dan moeten de knelpunten op het spoor in Europa wel worden opgelost. De reserveringshorizon, nu vaak slechts drie maanden, moet flink worden opgerekt. Het boeken van internationale treinen moet makkelijker worden. En grensbarrières dienen te worden weggenomen. Ook moet de capaciteit toenemen met een groter aantal frequenties en snelle verbindingen. We maken ons daar als ANWB, maar ook in brancheorganisatie ANVR sterk voor.”

Meer weten over de plannen van de ANWB? Lees dan het hele interview in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.