Met zijn roots in Volendam en zijn hart in de reisbranche keerde Martin de Boer vorig jaar terug bij Corendon. Niet meer als marketingdirecteur, maar dit keer als commercieel directeur. In gesprek met Reisbizz vertelt hij openhartig over de dynamiek van het vak, het belang van samenwerking en zijn passie voor reizen. “Ik heb echt de mooiste baan binnen dit geweldige familiebedrijf.”
In zijn huidige functie is Martin verantwoordelijk voor alles wat met marketing en sales te maken heeft. En dat beperkt zich niet alleen tot Corendon, want ook de merken STIP Reizen, ByJune en GOfun vallen onder de Corendon-groep. “Bijna dagelijks hebben we commerciële meetings voor de touroperator en de airline, en daarnaast marketing-overleggen rondom de verschillende merken en landen waar we actief zijn (Nederland, België en Denemarken). Dat betekent veel schakelen met ons product- en yieldteam, maar ook met operations en de airline.”
Wat Martin het meest aanspreekt in zijn functie is de dynamiek, zowel in het bedrijf als in de branche. “Als commercieel directeur van Corendon heb ik echt de mooiste baan binnen dit geweldige familiebedrijf. Geen dag is hetzelfde bij Corendon, niet alleen qua agenda of afspraken, maar ook door alles wat er speelt in de reisbranche. Ik ken weinig sectoren die zó dynamisch zijn.”
Klantgedrag verandert
Die dynamiek zie je volgens de commercieel directeur overal terug: "Klantgedrag verandert, bestemmingen worden populair en soms weer minder, voorkeuren schuiven, overheden stellen nieuwe regels, techniek ontwikkelt zich razendsnel en duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Juist dat samenspel maakt het zo uitdagend. Het leukste aan mijn functie is om samen met alle collega’s die ontwikkelingen te vertalen naar een geweldig reisaanbod met de beste prijs, waar onze klanten blij van worden en vervolgens van een zorgeloze vakantie kunnen genieten.”
Geen losse onderdelen maar een totaalpakket
Een belangrijk kenmerk van Corendon is dat het bedrijf de complete reis zelf in de hand heeft. “Geen losse onderdelen, maar een totaalpakket: zorgvuldig geselecteerde hotels, directe contacten met onze partners, eigen reisleiding ter plaatse en altijd goed geregelde transfers. Dat geeft niet alleen ons, maar vooral ook de reisagent en de klant zekerheid. Ik leer heel veel van gesprekken met reisagenten. Bijvoorbeeld bij bezoeken aan reisbureaus, of gewoon aan de keukentafel met mijn schoonzus die als reisadviseur werkt. Zij zitten het dichtst op de klant en weten precies wat er speelt en waar de wensen liggen.”
Lees het volledige artikel in deze editie van Reisbizz Magazine.