De Consumentenbond begint samen met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) een massaclaim tegen Booking.com wegens vermeende misleiding van consumenten. Het platform zou onder meer nepkortingen tonen, verborgen toeslagen rekenen en verzonnen schaarste gebruiken om boekingen te stimuleren. In totaal gaat het om honderden miljoenen euro's aan schade, becijferen de claimclubs.
"Consumenten betalen al jarenlang te veel voor hun hotelkamers", legt CCC-voorzitter Bert Heikens uit. "Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt."
Volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar maakt Booking gebruik van misleidende trucs zoals ‘verzonnen schaarste’ en onvolledige prijzen: “Deze dark patterns beïnvloeden keuzes van consumenten en zijn in strijd met Europese regels.”
Iedere Nederlander die sinds 1 januari 2013 minimaal één keer een hotel heeft geboekt via Booking.com komt mogelijk in aanmerking voor compensatie. Ook mensen die hebben geboekt via andere websites voor onlinehotelboekingen zoals Agoda en Expedia kunnen zich aanmelden, evenals mensen die via de website van een hotel zelf kamers reserveerden.
De Consumentenbond verzamelt nu deelnemers voor de claim. De juridische procedure wordt uitgevoerd door CCC. Deelname is kosteloos, maar bij een succesvolle uitkomst gaat tot 25 procent van de vergoeding naar de claimorganisatie. De eerste stap: zo veel mogelijk gedupeerden verzamelen. Een gerechtelijke procedure volgt als een schikking met Booking uitblijft.