HONGKONG - Van alle regio’s ter wereld is Oost-Azië dezer dagen het slechtst hersteld van de pandemie. Niet omdat het aantal besmettingen hoger ligt dan elders, in tegendeel zelfs, maar omdat de autoriteiten nog altijd strikte normen hanteren. Aziatische luchtvaartmaatschappijen moeten ermee leven en zien dat hun verkeersstromen nog ver achterliggen bij concurrenten elders. Zo ook Cathay Pacific.
De luchtvaartmaatschappij zit nu op 11 procent van het aantal passagiers uit 2019. Toch toont Paul Johannes, directeur marketing Europa van de carrier uit Hongkong, zich tijdens een vraaggesprek op Schiphol optimistisch. “Eind dit jaar zitten we weer op een derde van de capaciteit en de bezettingsgraad van onze vliegtuigen is hoog.”
Hoe is de situatie in Hongkong momenteel?
“Sinds eind september is de plicht tot quarantaine voor passagiers komen te vervallen. Wel moet je meteen na aankomst nog een PCR-test afleggen, maar op de uitslag hoef je niet te wachten (dit heet Test & Go, zie inzet). De zeven dagen daarna moet je elke dag testen. Verder krijg je de eerste drie dagen een amber code op de app in je telefoon en kun je niet naar restaurants gaan bijvoorbeeld. Na drie dagen wordt de code groen. Toch gaat de situatie in vergelijking met hoe het was meer en meer terug naar normaal.”
En hoe staat Cathay Pacific ervoor?
“Ons netwerk groeit langzaam maar zeker weer. Tegen het eind van het jaar zitten we op ongeveer een derde van onze capaciteit van vóór corona en dat gaat zo door. In oktober hebben we er 400 segmenten aan toegevoegd, in november is dat cumulatief 700 en in december 1.200. Hongkong is onze thuismarkt, we zijn hard bezig weer the hub of Asia te worden die we in het verleden ook waren.”
Wil je het hele interview lezen met directeur marketing Paul Johannes en weten wat de huidige coronamaatregelen zijn in Hongkong? Lees dan de rest van het artikel in de nieuwe uitgave van Reisbizz Magazine.