Vandaag, woensdag 7 mei, is het de 'Dag van de Reisagent'. Een mooi moment om stil te staan bij de mensen achter het reisadvies. In een wereld waar reizen steeds sneller, digitaler en individueler wordt, zijn het juist de reisprofessionals die met hun kennis, ervaring en persoonlijke aanpak het verschil blijven maken. Reisbizz grijpt deze dag aan om in gesprek te gaan met verschillende reisadviseurs. Hoe zijn ze in het vak gerold en wat drijft hen?
Alieke Brouwer, TUI at Home
Alieke Brouwer (44) woont met haar man en dochter in Olst en werkt als zelfstandig reisadviseur onder de vlag van TUI at Home. Sinds 2021 runt ze haar eigen reisonderneming vanuit huis. “Het is ideaal. Ik kan klanten helpen én mijn dochter naar haar sport brengen. Die vrijheid past bij mij.”
De carrière van Alieke begon met een stage bij de ANWB in Middelburg, gevolgd door een baan bij VakantieXperts in Rijssen. Na de fusie met D-reizen en het daaropvolgende faillissement ging Alieke tijdelijk buiten de branche werken. Toch bleef het reisvak kriebelen. “In 2021 ben ik gestart als ZRA. Al snel kwamen oud-klanten terug en bouwde ik hier in Olst een nieuw netwerk op. Het liep zo goed dat ik mijn andere baan kon loslaten.” Wat haar werk zo leuk maakt? “Het contact met klanten en het ontzorgen van A tot Z. Van het uitzoeken van de reis tot het inchecken: ik regel alles.”
Reisvirus
Reizen zat er voor Alieke van jongs af aan al een beetje in. “We ruilden als gezin ons huis met familie in Zeeland. Later gingen we kamperen in Frankrijk of Italië. Mijn eerste vlucht was pas op mijn achttiende, naar Gran Canaria.” Tijdens haar MTRO-opleiding ontdekte ze de reisbranche en bleef na haar stage hangen. “Daar is het reisvirus echt begonnen.”
Leona de Waart, Your Travel
Leona de Waart (42) is zelfstandig reisadviseur en supervisor service center bij een online reisorganisatie. Ze woont met haar man en drie zoons en werkt sinds 2014 als ZRA. “Sinds juli 2023 combineer ik het ondernemerschap met een parttimebaan. Die balans werkt goed voor mij.”
Warm bad
Leona begon haar ZRA-carrière bij TUI at Home. “Een warm bad waar ik veel heb geleerd. Maar na een paar jaar wilde ik meer ondernemen en maakte ik de overstap naar The Travel Club.” Daarvoor werkte ze ruim tien jaar op het reisbureau, onder andere bij Oad en later D-Reizen. “Na het faillissement van Oad ben ik me gaan verdiepen in het zelfstandig reisadviseurschap. Na een goed gesprek met TUI at Home waagde ik de sprong, met toen nog een baan ernaast.”
Wat haar aanspreekt in het vak is de afwisseling. “Van maatwerkreizen naar Madeira tot rondreizen in Lapland, geen dag is hetzelfde. Voor de meivakantie mocht ik bijvoorbeeld een jubileumreis naar New York samenstellen. Dat mensen je daarvoor kiezen, blijft bijzonder.” Ook het klantcontact is belangrijk volgens Leona. “Je bouwt echt een band op en weet precies wat iemand zoekt.”
‘Reisbureautje’ spelen
De liefde voor reizen begon vroeg. “Ik wilde altijd al stewardess worden. Toen ik tijdens een vlucht even in de cockpit mocht zitten, wist ik het zeker.” Als kind ging Leona mee naar het reisbureau, nam gidsen en printjes uit Toeristiek mee naar huis, en speelde ‘reisbureautje’. “En nu is het gewoon mijn werk. Fantastisch toch?”
Anja Heus, The Travel Club
Anja Heus (56) uit ’s-Gravenzande is al jaren een vertrouwd gezicht in de reiswereld. Als zelfstandig reisadviseur bij The Travel Club combineert ze haar jarenlange ervaring in de reiswereld met persoonlijke service en aandacht voor klanten.
Anja vertelt dat haar liefde voor reizen al op jonge leeftijd ontstond. “Ik keek op jonge leeftijd gefascineerd naar treinen die diep Europa introkken, dat vond ik magisch. Bestemmingen als Moskou en Warschau spraken in die tijd tot de verbeelding. Dat was echt nog een andere wereld en die dynamiek heeft me echt het vak ingetrokken.”
Door de jaren heen heeft Anja talloze bestemmingen bezocht, verspreid over alle continenten. “Daardoor ken ik de verborgen pareltjes en unieke ervaringen die niet in de standaard-gidsen staan. Het continent Afrika heeft een enorme aantrekkingskracht, en met name Zuid-Afrika hebben wij ongeveer 25 keer bezocht. Ook de omringende landen heb ik vaak bezocht voor een unieke safari-beleving.” Naast de safari is Anja ook op het gebied van cruises een échte specialist ‘van luxe zeereizen tot expeditiecruises’: Anja kan haar klanten adviseren over de perfecte cruise-ervaring.
Özlem Tokur, Travel Counsellors
Voordat Özlem Tokur de reiswereld indook, heeft de Travel Counsellor meer dan twintig jaar gewerkt als accountmanager. In die functie leerde ze naar eigen zeggen hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar de wensen van klanten, sterke relaties op te bouwen en hen echt te begrijpen. “Die klantgerichte aanpak kwam goed van pas toen ik mijn eigen bedrijf begon in cosmetische reizen. Twaalf jaar lang hielp ik mensen met medische trajecten in het buitenland, zoals tandbehandelingen en haartransplantaties. Ik regelde het complete plaatje – van kliniek en arts tot verblijf, vervoer én vaak een ontspannen vakantiesfeer eromheen. Want ook al kwamen mensen voor een behandeling, ik zorgde ervoor dat ze zich tijdens hun verblijf vooral comfortabel en verzorgd voelden.” Na de coronapandemie moest Özlem stoppen met dit bedrijf. “Maar toen kwam Travel Counsellors op mijn pad en viel alles op z’n plek. Hier kon ik mijn ervaring combineren met mijn échte passie: reizen plannen tot in de puntjes en mensen helpen om hun ideale vakantie te beleven — of dat nu een ontspannen strandvakantie is of een avontuurlijke rondreis.”
De liefde voor het reizen zit er bij Özlem al vroeg in, vertelt ze. “Vroeger reden we elke zomer met de auto naar Turkije om familie te bezoeken. Die reis was op zich al een avontuur: door Duitsland, Oostenrijk en andere landen, met gezellige stops onderweg, picknicks op parkeerplaatsen en veel gelach op de achterbank. Het was elk jaar weer iets om naar uit te kijken. Al die ervaringen hebben een diepe indruk op me achtergelaten — en nu mag ik zelf zulke herinneringen helpen creëren voor anderen. Hoe mooi is dat?”
“Het leukste aan mijn werk? Dat ik klanten echt volledig mag ontzorgen. Ik regel alles van A tot Z: van vliegtickets tot transfers, bijzondere overnachtingen, en natuurlijk tips die net dat beetje extra geven. Ik hou ervan om me te verdiepen in de wensen van mijn klant, alsof ik zelf op reis ga. Dat puzzelen en plannen vind ik heerlijk. En als je dan na afloop een persoonlijke kaart en een doosje chocolade ontvangt, zoals ik een keer kreeg van een tevreden klant, dan weet je: dit is waarvoor ik het doe. Die waardering is onbetaalbaar.”
Wil je ook eens geïnterviewd worden? Sluit je dan aan als lid van de Reisbizz Society https://reisbizz.nl/society/