3 november 2025
Thumbnail voor Reissector erkent dat het duurzamer moet, en kijkt vooral naar de luchtvaart

Reissector erkent dat het duurzamer moet, en kijkt vooral naar de luchtvaart

"We moeten én we willen echt duurzamer." Dat was de teneur tijdens het ANVR-congres over duurzaamheid, dinsdag in Utrecht. De grote winst moet komen van klimaatneutraal vliegen. Maar reisagenten zien ook een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd om de 'van nature luie en hedonistische reiziger' de goede kant op te sturen.

“Mensen willen best duurzaam, maar liever even niet als ze met vakantie zijn,” was de conclusie van een medewerker van Corendon tijdens een paneldiscussie over duurzaam vakantie vieren. “Als touroperator moeten we daarom duurzame reizen gemakkelijker maken.”

Als dat betekent dat reizen duurder worden, dan is de reissector bereid dat te accepteren. De aanwezigen in de Jaarbeurs in Utrecht lijken daarvan doordrongen. Anders zien ze geen verandering in gedrag. “Want mensen zijn nu eenmaal van nature lui en hedonistisch,” zegt klimaatpsycholoog Gerdien de Vries van de TU Delft.  Duurzamer reizen zoals met de trein is nogal eens moeilijker, duurder en tijdrovender.

Stuur actief naar duurzamere vakanties
Directeur Martine de Knoop van Travel C-Group wil reizigers actief sturen naar duurzamere vakanties. “Als mensen bij ons vragen om een weekje Tanzania én Zanzibar, waarom adviseer je ze dan niet om langer te gaan zodat je de bestemming echt kan ervaren en dat wij de reis zo kunnen samenstellen dat er ook echt sprake is van een positieve impact. Naar dat soort plekken moet je een langere reis maken. Als er nu weinig tijd is dan kan je ze ook een mooie beleving aanbieden dichter bij huis in Europa.

Ze denkt niet dat haar dit omzet kost. “Op de korte termijn mis je wellicht omzet maar door de juiste advisering krijgt de klant meer waarde voor zijn geld en blijft de klant terugkomen. I Op dit moment is de vraag naar duurzame reizen nog zeer beperkt. eigenlijk nauwelijks. Maar de consument verwacht wel van ons dat we ermee bezig zijn. Wij zetten daar met onze generatie nu de eerste stapjes in. Het zijn babystapjes. Maar vele kleine initiatieven bij mekaar kunnen al een verschil maken. Uiteindelijk zullen de grote stappen gezet moeten worden door de airlines en cruise rederijen. Wij moeten het voorwerk doen zodat de generatie na ons hiermee verder kan. En ik wil dat niet alleen ik en onze duurzaamheidsmanager daarvan doordrongen zijn, maar dat het voor iedere medewerker in het bedrijf geldt.”

Recente berichten